Sabtu, 15 Mei 2010

CiKgu...sATU nOStALGIA


Dulu memang perasan nak jadi cikgu…konon nak berbakti pada anak bangsa !!! ( wow ! sah semangat giler )…akhirnya angkat bendera putih. Pun gitu pahit,manis ,masin dan payau jadi cikgu tetap dikenang....nak gelak pun ada..bangga pun ada..


I) mengajar di sekolah rendah kat pinggir bandar raya KL….darjah satu…bangga sebab budak dari tak kenal huruf dah tau baca, kira dan menulis..Tapi tak boleh dilupa bila seorang murid ( boleh kata agak terencat akal sikit…) asyik hilang dari kelas…Ni dah bukan setakat MENGAJAR tetapi MENGEJAR ....hehehehe


2) Mengajar budak darjah enam di sekolah Kuala Lumpur juga...hebat woo..maklum nak UPSR..terdapat beza antara kelas A-D ..nampak potensi anak-anak ni…Siap pergi makan minum kat rumah mak bapak dia orang lagi !!! kira CIKGU GLAMER laa…namun aku tak boleh lupa terdapat juga murid yang susah..tengok baju lusuh, kasut koyak…tak sampai hati aku hadiah kat dia sepasang kasut….terasa kerinduan IE kat budak-budak di Segambut ni !!

3) Mengajar form 4…subjek matematik…memang aku suker dan cekap sikit laa..tapi yang tak syoknya kena juga mengajar sejarah !!...adoii meroyan jap..ajar sekolah budah perempuan kat kampung aku.. kelas cerdik pulak tuu…bila hari guru melambak hadiah bawa balik..asyik kena jadi peneman bila pelajar ada aktiviti luar ! siap ada cikgu lelaki tackle !!! dah
CIKGU DENGAN ANAK MURID SAMA CUN !!

4) Bergelar TEACHER kat sekolah elit tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur…ooomak aii…speaking abis…belum cikgu sebut ..depa dah tau jawapannya !!..maklum kena ajar anak org profesional..anak korporat, anak dato..anak artis bagai…sempat tumpang glemer jap!!!

5) Last sebelum aku taubat …masuk sekolah Men. Arab pulak !!..bukan jadi ustazah tapi kena ajar Sains…ok jer sebab aku pun score subjek ni..dah ada sorang USTAZ NGORAT….nasib baik...belum apa-apa aku dah dapat offer lain…..rezeki !!

Sila jenguk juga kat CiKgu ..Tolong SaYa!!! kisah benar IE .


Rasulullah saw. bersabda, Apabila seseorang telah meninggal dunia, putuslah pahala amalnya kecuali tiga hal, iaitu: anak yang saleh yang mendo'akannya, sedekah jariyah, dan ilmu yang bermanfaat.

Selamat Hari Guru kepada rakan-rakan blogger spt ImanShah, Xiiinam,tini,shahrom,...dan yang IE tak tau pun mereka tu CikGu sekolah serta semua yanglain sebab kita pun sebenarnya GURU !!








28 ulasan:

xiiinam berkata...

Terima kasih............

ikan emas berkata...

cIKGU Xiiinam,


banyak dapat hadiah ??
mungkin IE tak perasan...mengajar sekolah mana yer ?

Abu Aiman berkata...

Selamat Hari Guru! walopun sekarang dah jadi ex-teacher...

ikan emas berkata...

Abuaiman,

t.kasih..
sebenarnya kerjaya sekrang pun ada elemen mengajar juga..

ONE ZABA berkata...

sekali bergelar cikgu..seumur hidup akan dipanggil cikgu.

tak caya...

kalau tak caya...

cuba jumpa balik dengan bekas anak murid dulu. pasti akan dipanggil cikgu.

Pn Kartini berkata...

Salam..:)
kiranya ni bolehlah kan wish..Selamat Hari Guru ..:):):)

ISAC berkata...

Jangan jadi polis dah lah....:)

Cian abg2 polis...

penjejak maya berkata...

salam,

siapalah kita tanpa cikgu cikgi..

imanshah berkata...

tksih, wah nama eden ado tu..haha selamat hari guru juga kat cg ikan emas

Prasert E.C. berkata...

Selamat Hari Guru, Cikgu! Jadikan suka duka sebagai pendorong kerjaya.

ikan emas berkata...

1Z,

lupa lak...

Selamat Hari Guru !!

( walau tak kelas lagi...)

ikan emas berkata...

Pn Tini,


ish malu laa...

PenaKiri berkata...

Tiada ungkapan untuk guru sebaik sajak usman awang..

Sajak Guru Oh Guru - Sasterawan Negara Usman Awang

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat

Selamat Hari Guru kepada guru-guruku dan guru-guru di seluruh Malaysia. Jasa dan pengorbananmu sentiasa disanjungi.

ikan emas berkata...

Isac,

suker dgn abg polis tp sendiri tak sanggup kot...

...mmg tak layak pun !!!
BML tak cukup

ikan emas berkata...

Jejakmaya,

jangan lupa tok guru yg ajar Quran juga !!

...teringat dedulu masa sekolah agama

ikan emas berkata...

Iman,


...mesti byk dapat hadiah !!

...tapi ntah laa kan, sebab ank murid lelaki ni

Abd Razak berkata...

Salam..:)

o0oo dah ada pengalaman rupanya..

Selamat hari guru..:)

ikan emas berkata...

P.E.C,

sebenarnya saya dah tulis kenapa sy tak sanggup lagi jadi cikgu...

bila rasa seksanya turun naik tangga,

penatnya menjelajah tiap pelusuk sekolah mencari kelasa..

letih melayan karenah anak murid..guru lain ...kekadang ibu bapa juga

...yg bab mengajar tuu memang menyeronokkan !!

ikan emas berkata...

penakiri,


lama saudara tak menjenguk ke sini.


puisi tu cukup berkesan !

Salam hari guru untuk saudara sekeluarga

ikan emas berkata...

Us Razak,


pengalaman lah universiti terhebat !


.....memang lahir dalam keluarga cikgu-cikgu..

Pok Li berkata...

Pernah jadi cikgu ke. Menarik. Tiba-tiba yang tersirat tu tersurat pulak di Hari Guru ini.

ikan emas berkata...

PokLi,


hehehe....sekadar membongkar memori !!

blueCITY® berkata...

aiiney,
kamu juga guru
selamat buat kamu...

lama tak menyinggah mana2 blog pun
hmmmmm...
masing2 punya jalan cerita dan prob
salam

ikan emas berkata...

biru...

sma-sama kasih.

Yunus Badawi berkata...

Salam IE,
Banyak pengalaman menarik awak mengajar di banyak sekolah. Kenangan yg tak ternilai harganya.

Nape tak layan ustaz yg ngorat awak tu? hehehe

sahromnasrudin berkata...

trime kasih atas wish tue..memang kita pun sebenarnya guru kan..menyumbang sesuatu kepada pembangunan msykt ;-)

ikan emas berkata...

YB,


memang layan pun !!

....pun gitu mana nak letak yg sedia menunggu ???


hehehehe...

ikan emas berkata...

sahrom,


iyer laa..

tapi sedih lak rasanya..bila cikgu akan dapat insentif kalau cemerlang...abis kiter ni saper nak bagi ??

huhuhu

Saya Yang Menurut Perintah

'BERKHIDMAT UNTUK NEGARA'