Khamis, 9 April 2009

Menjelang 3pm



Menjelang 3 ptg ni..rasanya tak terlewat utk aku jadi tok nujum , 2-3 hari ni aku hanya sempat selak je surat khabar ,tu pun satu jenis je.. Nak juga rasanya aku buat ramalan bagaimana saf cabinet baru DS Najib .

Mungkin ada yang dah siap kosongkan pejabat , mungkin ada yang dah minta pemandu tinjau-tinjau mana pejabat kementerian … , mungkin ada yang dah penuh ‘siling’ dengan angan-angan. Semuanya macam dah boleh diteropong ekoran keputusan yang agak mengejut semasa pemilihan UMNO , MCA , MIC malah keputusan PRU 12 lalu,

Patutnya semalam dah umum , tapi ntah la apa hal pulak yang tak betul , kot-kot ada yang tak puas hati sebab nama tak masuk atau ada unsure-unsur lain kot… suspend , surprise dan ada yang terlebih excited ..bukan tuan punya badan yang nak dilantik tetapi orang kanan,orang kiri yang berangan nak tumpang dapat laba tempias dari saf baru ini.

Ahh tak kisah la ,depa macam mana ,banyak juga yang aku setuju dengan ramalan dan syor walau mungkin tak kena !!!! haahaaa ,mai kita teka siapa yang menang !!

i)Kecilkan jumlah kementerian yang sedia ada ( ada yang risau ni sebab mana mereka nak pergi ..kes orang kanan ,orang kiri la , kan banyak jawatan Pegawai Khas yang dijumud bila kementerian dikecilkan…)


ii) Wujud semula jawatan Setiausaha Parlimen , beberapa penggal ni kita lihat YB Menteri dan Tim. Menteri susah benar nak hadir sidang parlimen ..sape nak jawap ??

iii) Gabungkan kementerian yang mempunyai fungsi dan bidang tugas yang bertindih atau hamper sama … senang cakap macam Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi , cukup satu kementerian ..tapi sesuai ke kalau ada 1 kementerian tapi ada dua menteri ? Apa kata wakil dari Pemuda MCA yg hansome tu naik pangkat ?


iv) Pindahkan agensi atau jabatan supaya ia dinaungi oleh Kementerian yang sesuai dengan bidang dan fungsi … apa kata setuju la dengan cadangan supaya tanggungjawab mengawal akta atau isu-isu komunikasi , penyiaran dan multimedia di letak di bawah tanggungjawab Kementerian Penerangan .
v) Tak perlu terlalu ghairah nak lantik Senator hanya sebab nak lantik mereka jadi Menteri atau Timbalan Men. ..kalau dah kalah PR tapi memimpin sayap parti atau parti utama macam mana pulak kalau tak de jawatan dalam cabinet ?? .. .. cerah nampaknya Datuk Seri Shahrizat , DS Samy Vellu nak dapat pencen Senator pulak !


vi) Orang Sabah tentu ‘menekan’ supaya mereka diberi kerusi lebih ? mereka dah tunjukkan kesetiaan dan kehebatan mereka semasa PRU12 dan PAU dulu . MP Papar yang menang Ketua Puteri dah mengharap sangat nak masuk cabinet.


vii) Siapa yang baru ? naik pangkat ? atau digugur ? ( eh tak sedap nak sebut digugur ? ... pencen ? ) Mai kita kena siapa yang kena !!


viii) Pimpinan 2 pakar ekonomi pastinya memacu Negara ke arah ekonomi Negara yang lebih mantap dan berkembang di samping kestabilan politik dan kesamarasaan rakyatnya ..


ix) Datuk Seri Dr Zahid cukup hebat dan cemerlang semasa menjaga Hal Ehwal Agama Islam ,jadi apa kata beliau pegang satu lagi urusan hal ehwal keselamatan dalam Negara pulak !! haa. Syed Hamid nak p mana ?? balik JB la kot.


x) Wakil cabinet dari Johor mungkin akan pas buton kepada kekawan lain pulak .. ke mana Azalina , Shahril , Khalid ? Siapa nak mengganti mereka ? dari Johor juga atau dari lain negeri ?


xi) Kementerian Penerangan akan dapat Menteri baru ?? .. ( eh kan ke Menteri sekarang dah menang MKT ? .. tu kalau diambil kira tapi kalau guna formula ’team ’ agak susah laa.. ,habis siapa nak naik Angkasapuri ? orang dari Terengganu juga ke ( Senator ? ) atau dari kawasan di hujung benua ?


xii) Senario sokongan dan harapan golongan muda terhadap Datuk Mukhriz perlu dipenuhi ..sesuai jika beliau menerajui KBS atau Pelajaran .. habis tu ke mana bapa si Dafi ?


xiii) Wakil dari Negeri Sembilan ? pasti ada yang kekal atau bertukar atau naik pangkat.. Dr Rais tu biar la kekal dalam mewakili golongan veteran dan pakar rujuk serta jadi ”pe neutral ’ tiap kali bila ada kes atau isu .. Cuma mungkin tukar tempat . Ada yang naik pangkat . Datuk Shaziman yang menang MKT dan konsisten semasa jadi tim elok la jadi menteri penuh di tempat lamanya....siapa yang gugur ( MP K.Pilah ? ) siapa yang baru ? ( MP Rembau ?)


xiv) Banyak lagi nak diramal ...

... apa la aku ni , kot betul ada hadiah aku dapat lagi bagus !! ( eh dosa tu !!) . Walau siapa pun yang dilantik mengganggotai kabinet kali ni tentunya mereka semuanya pakar, hebat, professionalisme dan akan menjadi pendekar dan hulubalang bersama DS Najib dan DSMahyuddin membina dan mengukuhkan landskap pentadbiran , politik ,ekonomi negara dan merealisasikan :

’ Satu Malaysia
Rakyat didahulukan
Pencapaian diutamakan ’

1 ulasan:

ZHARIF berkata...

sangat berharap Datuk Mukhriz jadi menteri belia dan sukan.Baru betul 'belia'
Apapun akan ada kejutan untuk petang ni :)