Isnin, 20 April 2009

Dari Angkasapuri Singgah di Putrajaya ke Bangunan Sultan Abdul Samad



Membina Negara Bangsa

Ruangan Wawancara MM semalam memaparkan wawancara bersama YB Menteri Penerangan ,Komunikasi dan Kebudayaan ,YB Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim..( oleh kerana aku berada di NS maka protocol ni yg kami gunakan )..Kelmarin pun semasa beliau turun ke kawasannya sempena majlis kesyukuran meraikannya beliau turut menyentuh beberapa isu berkenaan di samping beberapa perkara lain yang cukup menarik perhatian . ..walaupun ringkas dan pendek….Dan pada aku sendiri pasti terpegun setiap kali mengikuti ucapan atau ceramah beliau..Ucapan yg dilontar cara mudah ,teratur ,jelas , ‘berisi’ diindahkan lagi dengan bunga-bunga bahasa yang penuh tertib dan beradat..

Tahniah , Tahniah , Tahniah

Syukur
Jadilah rakyat yang bersyukur. Selama hampir setahun menjadi Menteri Luar ,sebanyak 52 buah Negara telah dijejaki ..berbanding Negara lain ,warga Negara ini patut bersyukur dengan kemakmuran , kestabilan,keamanan serta kekukuhan ekonomi Negara di samping kecerdikan pemimpin-pemimpinnya mentadbir Negara. Ini antara intipati harapan beliau selaku MP Jelebu dan orang lama dalam politik Negara.

Jelebu yang sepi
Jelebu antara daerah terluas di NS ..jika dulu kalau sebut nak pergi ke Jelebu amat laa kecutnya dgn jalan berbelit-belit dgn tak kurang 10 selekoh tajam yg boleh mengeluarkan isu perut…laa ni jln nya dah macam highway ( warga Jelebu berterima kasih kpd Ahli Parlimennya ..) daerah indah sejuk dan nyaman..namun hanya ada 43,371 org saja penduduknya dengan sebanyak 38,007 mendaftar sebagai pengundi…Sekarang kerajaan negeri sdg menjalankan kempen menambah penduduk Jelebu ( …macam ne caranya ??? peluang ke ?? ..lelaki-lelaki mesti senyum dgn syor ini …)

Namun ,bersyukurlah kerana kerana lahirnya seorang pemimpin hebat spt Dato’ Rais yg katanya “ kita bukan tak menang dari segi perjuangan tetapi kita kalah dari segi politik wang” Maka sebagai golongan veteran beliau cukup terbuka menasihatkan supaya wakil rakyat baru , pemimpin muda ,baru supaya sentisa bersih , tiada gaduh-gaduh ,rapatkan jurang …( yaa..politik Jelebu jg hangat semasa pemilihan bahagian dulu…)
Walau beliau kalah dlm pemilihan Umno tetapi kepercayaan telah diberikan kpd beliau utk kekal dlm cabinet ,bukan turun pangkat malah beliau di’bebankan’ dgn tanggunjawab menjaga urusan utama Negara yg sebelum ini berada di tiga buah kementerian.
Pada aku beliau hebat ,walau pernah membakar jambatan dan berjuang dalam Semangat tetapi beliaulah seorang Menteri yang berpeluang berada dlm cabinet 5 org Perdana Menteri..Rekod yg baik di Jelebu mencerminkan sokongan rakyat Jelebu…

Penerangan

Penerangan dan penyampaian maklumat perlu diurus dengan sebaik-baiknya. Gunakan semua mekanisme yg boleh ..bukan sekadar komunikasi bersemuka ….media cetak…pembangunan dunia elektronik dan telekomunikasi terlalu cepat….MakChik-pakchik diseru mempelajari sms,internet ,facebook atau blog.Persaingan dan ledakan maklumat yg terlalu cepat menjadi cabaran . Kebebasan bersuara dan melahirkan pendapat dalam era ICT menjadikan rakyat semakin tersasar …Maklumat datang bagai tsunami..gelombangnya terlalu cepat merebak..Tiada yang dapat membendung arus pengaliran maklumat dalam dunia siber ini..Justeru . Bagaimana tanggungjawab kakitangan kementeran atau jabatan ini ? bersediakah menerima cabaran ? Cabaran untuk memberi dan menerima maklumat yang sahih , cabaran untuk memberi penerangan yang cepat .Cabaran untuk menangkis salahsilap maklumat..Cabaran untuk menyakinkan rakyat .Tanggungjawab untuk melahirkan masyarakat yang secara psikologinya bebas, mindanya terbuka , berkelas pertama dan jiwanya besar !!..
Peranan jabatan dan agensi yang berkaitan perlu dimantapkan. ..Sempat YB Menteri berbisik kpd sy ‘Jabatan perlu berubah…. Mantapkan kepakaran ,turun padang …buat aktiviti ……berjuang mengasuh masyarakat Malaysia dalam membina Negara bangsa..”

Insyallah pada 10 Mei 2009 ,SPB Yang Di-Pertuan Agong akan merasmikan Pelancaran Kempen Malaysia Perkasa – Satu Jiwa Satu Malaysia di Kuala Lumpur Convention Centre.

Komunikasi
Akta Komunikasi dan Multimedia, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia serta tanggungjawab yang berkaitan penyiaran jurusannya ,fungsinya serta kuasanya diurus oleh satu badan induk.Benar ,cadangan ini dah lama dibangkitkan..Peruntukan yg ada di bawah kementerian ini dapat memastikan komunikasi dan penyiaran tidak disalahgunakan . Stesen-stesen tv dan radio swasta perlu ada tanggungjawab sebagai penyampai agenda kerajaan bukan sekadar menyajikan program-program hiburan semata.Jgn hanya mementingkan habuan iklan semata , perlu ada perimbangan siaran hiburan ,berita ,rencana dan program-program yg membina Negara bangsa…Untuk itu ,rangka kerja perundangan yang kompresensif perlu digubal dan peluang digital yang merangkumi perkhidmatan,rangkaian,aplikasi dan kandungan perlu diterokai.

Aku orang yg paling senang hati bila beliau mengembalikan semula waktu siaran Berita Nasional ke jam 8 malam malah waktu dipanjangkan semula ...Maaf ,terus terang aku tak pernah ikuti berita RTM sejak ia bertukar waktu siaran…iye la..schedule aku dah macam tuu….Masa berita jam 8 dulu hanya hari-hari tertentu shj aku beralih ke TV swasta ..tu pun sb aku suka sgt kat penyampai berita yg bertugas hari itu..( jgn salah faham suka dgn suara dan gaya penyampaiannya….laa). Memartabatkan bahasa Melayu !!

Cabaran untuk mencapai sasaran 50 peratus kadar penembusan perkhidmatan jalur lebar ke setiap isi rumah menjelang akhir tahun depan. …suatu cabaran bagi kementerian ini memandangkan hanya 21 peratus shj kadar penembusan perkhidmatan ini dicapai pada tahun ini.. Malah di NS ini sendiri byk kawasan-kawasan yg bukan shj lemah tetapi ada kawasan yg langsung tidak diliputi..ini antara syor yg kami dah kemukakan kpd pihak kerajaan negeri …Alahai kat Seri Menanti tu…slow bebeno !!Harap2 limpahan RM11.3 bilion bagi pembangunan Jalur Lebar berkelajuan tinggi (HSBB) bagi tempoh 10 tahun tu dapat jg dinikmati org negeri ini..

Aku yakin banyak lagi isu lain yg perlu beliau hadapi dalam urusan penyiaran ini …( termasuk isu Ketua Pengarah jg ke ?)

Kebudayaan

Tak perlu mencari Kamus Dewan atau definisi dari Pendita Zaaba , yg jelas kebudayaan.merupakan cara hidup…pelbagai corak ,gaya ,adat. Namun berbeza dengan anutan atau amalan keagamaan. Betapa banyak budaya yg hendak diurus , digali ,dimasyhurkan…Seni muzik,tari ,……bla bla…seni lukis, kraf ,makanan,pelbagai adat istiadat …aktifak2…pelbagai warisan …pokoknya terlalu byk ..ia merangkumi kebudayaan kita. Justeru keunikan budaya ini menjadi asset kepada Negara ini.. Ke mana nak dibawa ? …bagaimana peranan budaya ? sekadar hiburan ? Jgn lupa Dasar Kebudayaan Kebangsaan…berapa ramai yg mengetahui atau memahaminya ?

Yang turut berkait dengan kebudayaan ialah sejarah.. benar ,sejarah tidak boleh diubah ,tetapi ia boleh berulang ..jadi ia juga tanggungjawab dan cabaran memastikan perkaitan sejarah dengan kebudayaan ..cara hidup rakyat Negara ini . Bagaimana ?.. Hebohkan , mantapkan jati diri rakyat Negara ini dengan pemahaman terhadap sejarah tanah air ..Kalau rakyatnya tidak kenal sejarah , tak ada jati diri bagaimana mereka nak membudayakan diri mereka sebagai bangsa Malaysia ??

Ayuh mari kita sama-sama membina Negara ,membina bangsa melalui penerangan ,komunikasi dan kebudayaan …

10 ulasan:

intansuri berkata...

Saudari,
dah macam-macam kempen kerajaan laksanakan.
rasanya tujuan dan matlamat yang sama.
tetapi kenapa masih ramai yang tak sedar?

Baginda Reformasi berkata...

tujuan memang elok... tapi tujuan tersirat tu yang taktahan tu,.... sejarah mengajar kite...
sila lah melawat kesah di sebalik kekecohan sidang DUN MELAKA yang diwar-warkan media TORTOQ UMNO...
link:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/lucah-mr-lee-dan-betty.html

Anuar Manshor berkata...

Staf ya?

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

good.... tahniah dan terus memblog. jom masuk www.facebook.com/ramly bin yusoff dan join net1my

ikan emas berkata...

Anuar,
sy bekerja di mana-mana pun boleh.
Demi agama,bangsa dan negara.

Lagi satu yang penting cukup bulan akaun bank bertambah..hehehe..bekerja utk hidup !!

ikan emas berkata...

Otai ,
Opps...kan sy dah join facebook otai ?

T.kasih kerana menjenguk ke sini jg...

ikan emas berkata...

Angah ,
T.K kerana join me .
sy cuba nk lawat blog anda..cuma bimbang silap add..add sebenarnya bagaimana ya ??

Pok Li berkata...

Lama tak pergi Jelebu teringat pantun lama,

Jolabak Jelebu
Padi tigo tangkai
tokono komat jolobu
tak merano badan merasai

ikan emas berkata...

PokLi,
sah dh lama tglkan NS..lupa teks penuh pantun ni..org negori tentu faham makna'Komat'

intansuri berkata...

ikan emas dan Pok Li,
masih ada lagi ke 'komat' tu ?
Betul ke kalau lelaki kahwin dengan org NS kena komat sampai balik sehelai sepinggang?..komat tu guna bomoh ke ?