Jumaat, 17 April 2009

Menanti di PENANTIan


PENANTIan suatu penyeksaan..
Akhirnya spekulasi yang kencang sejak minggu lalu menjadi kenyataan.
Semalam seorang lagi ADUN PKR meletakkan jawatan. Kononnya mahu menumukan kepada pelajaran dan keluarga . ..dan yang penting mahu membersihkan nama baik dari segala jenis tohmahan terutama selepas disiasat SPRM.

Ini bermakna satu lagi pilihanraya kecil akan diadakan.
Sejak Mac 2008 ,ini PRK yang keenam diadakan…kat Malaysia ni dah terlalu banyak hari raya yg nak dirayakan termasuklah raya nak memilih wakil rakyat ..
Berapa banyak pembaziran berlaku ? bukan sahaja membazir waktu .dalam suasana krisis ekonomi ini berapa banyak pula wang dibazirkan. Dari 5 PRK yang telah diadakan sebanyak hampir RM3 juta telah dibelanjakan. Untuk Parlimen Permatang Paut sebanyak RM409,000 , RM580,000 untuk Parlimen Bkt Gantang… itu yang dibelanjakan oleh SPR ,. PDRM telah membelanjakan sebanyak RM11.5 juta semasa PKR Kuala Terengganu … lain tempat ? itu SPR dan PDRM lain-lain jabatan dan agensi ?? yang nyata dan tersembunyi ? ..banyak anggota SPR ( bukan staf tetap mereka tetapi guna staf jabatan/agensi lain juga..) polis dan lain-laian jabatan berkampung meninggalkan tugas hakiki di tempat masing-masing semata-mata nak melaksanakan tanggungjawab atau ’membantu’ semasa kempen PRK berkenaan. ..ada yang dihantar sebelum tempoh berkempen lagi. Ini belum melibatkan bajet calon ( yg dilaporkan tuu…hanya sedikit ..berbanding perbelanjaan sebenar sb terikat dengan peraturan SPR !!!)..duit parti tak kita parti kerajaan atau lawan..duit taukeh balak ..atau duit yang mengidam nak jadi wakil rakyat !!


Masuk PRK ke 6? Rekod ke? ..apa sebenarnya yang berlaku ..ironinya daripada PRK yang diadakan tersebut 3 adalah disebabkan perletakkan jawatan oleh ADUN dari PKR ?? kenapa ?/ apa sebenarnya agenda PKR ni ? apa sebenarnya yang berlaku sebelum ini ? .. Jelas semasa pemilihan calon semasa PRU ke 12 lalu mereka dok tangkap muat aje ,sampai budak tangkap video pun leh jd YB.. Nampaknya strategi DSAI yang diwarisi dari Dr.M dgn menanda tangani borang kosong tidak berapa menjadi.. mereka tak lompat tapi letak jawatan pulak !! .. atau apakah PKR guna strategi bermain dengan pilihanraya ? nak menguji kehebatan ? nak menguji populariti ? dan nampaknya yang pasti menjelang pilihanraya umum ke 13 mereka cuba nak adakan seberapa banyak pilihanraya kecil ..macam nak uji kecenderongan pengundi , macam nak ’goda’ psikologi pengundi khususnya pemimpin BN ( UMNO ? ). Siapa pulak yang kena selepas ini ?

Mereka sengaja nak menutup ’kecurangan’ mereka sendiri .. ini mekanisme helah bela diri yg mereka lakukan ..tetapi cuba lihat 3 kawasan yang ’dipilih’ ini..ini kawasan yang sebenarnya dirasai mereka boleh menang ..mereka sengaja nak mengganggu atau memalingkan fokus PM atau pemimpin BN dari mentadbir negara ke arah ini.Mereka seolah-olah tak gusar sebaliknya PRU ini mampu menyekat perhatian rakyat terhadap kepimpinan baru PM .. Mereka sengaja berharap cara ini dpt mencetuskan gelombang kerana ini mungkin corak brutal yang disukai oleh golongan muda. Mereka nampak yakin dengan permainan ini tetapi mampukah mereka ? Nampaknya BN kena bukak balik buku post mortem mereka...Ingat Penanti dalam kawasan Permatang Pauh..

p/s : Masih ada yang tak memahami kepentingan mendaftar sebagai pemilih ..tak guna bising melalak syor cdg ini tapi tiada nama dlm list mengundi. SPR kena giat laksanakan kempen pendaftaran ,jangan hanya dok buka dan duduk je kat meja kecil tuu... kita sentiasa membantu !!

1 ulasan:

ZHARIF berkata...

hmm pilihanraya lagi..memang nampak gaya pembangkang nak tunjuk yang depa tu hebat dan mendapat sokongan rakyat.
Tapi strategi ni boleh makan tuan..