Isnin, 26 April 2010

Nak Pegi TEMUDUGA ???- Sini Ada TIPS


Kring! Kring! kring!...(.dah 3 x ,mesti angkat, jangan tak angkat..)


"Iyer, Cik Ikan Emas yang cakap ni..."

‘Pn, tolonglah saya ni… .."

Kring ! kring! Kring!

"Cik Ikan Emas, nak jumpa laa…"


"Cik Puan ikan Emas , tolonglah anak saya ni….."


"Akak Ikan Emas, bagi la tips.."


"Cik Ikan Emas, pastikanlah anak buah den ni dapek yooo !!!...."

ayooo ayooo ayooo !!!!

“ Kalaulah IE ada benda ajaib macam doreamon tu…dah lama teman bagi dema ni apa yang dia org nakk…senang den tak payah fikir n buat ayat !!
Pepe pun …dek kerana dah pernah tulis fasal benda ni, jadi kira kopi ni dibancuh semula laaa…nak link aje tp fikir nanti byk koje pulak si tukang baca…)

Catatan ni dah ditulis setahun yang lalu…kira masih relevan lagi.


**********************************************************
Jumaat, 2009 Mac 20

SUATU PENCARIAN

Cerita 1 :


Kelmarin ada lagi berita yang menyatakan bahawa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melaporkan bahawa terdapat 46,000 kekosongan jawatan di dalam perkhidmatan awam. Ini kekosngan jawatan yang diisi menerusi SPA ,belum lagi melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran , Polis dan tentera ,badan berkanun dll yang menguruskan pengisian jawatan sendiri. Sepanjang beberapa bulan ini setiap hari ada sahaja berita yang berkaitan dengan situasi dan krisis ekonomi dunia yang tempiasnya turut sama dirasai oleh rakyat Malaysia .


Di laporkan dijangka berpuluh-lupuh ribu akan kehilangan pekerjaan. Malah di Negeri Sembilan sendiri sehingga bulan ini hampir 2,000 orang telah disenaraikan kehilangan pekerjaan. Kalau tak behenti kerja pun kebanyakan kilang sekarang hanya bekerja 4 hari seminggu… Kerajaan sentiasa prihatin dan melakukan banyak inisiatif untuk membantu bukan sahaja yang kehilangan pekerjaan tetapi juga penganggur sedia ada. Rujuk Bajet Mini 2009.


Cerita 2:


Minggu depan IE sekali lagi akan bergerak menjelajahi beberapa negeri untuk menjejaki dan mencari calon-calon yang layak untuk mewarisi generasi yang akan meneruskan perjuangan kami di sebuah jabatan kerajaan yang berusia lebih 60 tahun ini. Yang IE nak cerita di sini bukan kisah perjalanan ini tetapi memberi panduan atau TIPS kepada yang memerlukan.


Tulisan ini bukan diambil atau IE copy dari mana-mana artikel tetapi berdasarkan pengalaman yang dikutip sendiri semasa mengendalikan atau menjadi panel temuduga untuk mengisi jawatan-jawatan di tempat IE cari makan. Kaedah pengambilan pekerja dan sesi temuduga bagi jabatan kerajaan atau agensi swasta mungkin sama atau mungkin berbeza. Dalam suasana sekarang ditambah dengan desakan dan permintaan tinggi SPA berusaha untuk mempercepatkan proses pengambilan ini . Dan tanpa banyak birokrasi. Lebih 80,000 permohonan telah diterima oleh SPA .Ini bermakna pemohon mempunyai saingan yang cukup hebat. Adakah ini melemahkan pemohon ??


Analisa yang IE buat bagi jawatan Pen.Pegawai Siasatan P29 sebanyak 19,526 pemohonan diterima , hanya 5,750 orang dipanggil temuduga ( 29%) bagi mengisi kekosongan sebanyak 180 jawatan ( 3%) dan simpanan sebanyak 5.7% . Persaingan AMAT tinggi dan peluang untuk berjaya adalah tipis . Walaubagaimanapun ini bukan bermakna GAGAL. ( Ehhh cepatlaa , kata nak bagi tips , mana dia …asyik membebel pulak makchik nie )


Mudahkan cerita mari kita bayangkan yang kita telah dipanggil temuduga ( maknanya kita dah isi lah permohonan tersebut kan >>. Iya laa sekarang ni SPA suruh isi online jer tau !!!). Apa saya nak buat selepas dapat surat ni ? ( atau dah layari web SPA … )


1. Bacalah betul-betul surat tu , tengok tarikh , tempat dan apa jawatan yang nak ditemuduga tuu… ( kalau boleh hebohkan satu kampong !!)


2. Dah baca… siapkan semua yang dikehendaki , - buat fail yang cantik , molek dan kemas ( tak perlu nak design kartun ) .Isikan dan susun semua sijil , surat beranak ke sijil akademik atau apa sahaja laa sijil yang dah dikumpul bertahun-tahun tuu…ala macam sijil masuk futsal , PLKN, pertandingan menari /drama , kawat kaki ke , pergi kem motiivasi ke ,jadi Ketua MPP ke, Pelapes ke . pengerusi kelab ke?..atau dalam konteks IE nak cari kelebihan macam kaki DEBAT , PIDATO , PENULIS ,MEREKA….. ( Panel bila tengok fail cantik,kemas dan bersih , tu pun dah sejukkan hati , dah dapat bayangkan bagaimana imej atau personality calon ini)


3. Jangan lupa pulak sijil-sijil tu diPHOTOSTAT sebab salinan ini akan diambil oleh panel temuduga ..


4. Kalau ada hasil kerja ( contohnya design atau rekaan atau bahan-bahan karya penulisan yang pernah dihasilkan atau pernah terima anugerah ..bawa sekali .


5. Kat surat SPA tu dah suruh buat CV/RESUME ringkas . Walaupun ringkas buat la elok sikit , maklumat yang lengkap tapi tak perlu la buat macam nak masuk AF pulak. Ini pun akan diambil oleh panel nanti.


6. Kepada calon yang dah bekerja ( jabatan kerajaan ) jangan lupa minta Ketua Jabatan kemukakan salinan laporan penilaian prestasi..


7. Seterusnya kalau rasa nak beli baju baru ke , seluar baru ke , kasut baru ke ...boleh la, Itu pun kalau ada sponsor ,kalau yang ada pun cukup makan jangan bimbang nanti pakai je la yang sedia ada. Kalau nak pinjam tie ( atau belajar pasang) cepat-cepat cari siapa yang boleh sponsor..


8. Menjelang tempoh tarikh nak sampai , seboleh-bolehnya sengkangkan masa melawat-lawat laman web atau fb jabatan berkenaan ...(jangan asyik dok jenguk web ntah apa-apa ….atau pergi jenguk-jenguk kat pejabat yang terdekat .Jadilah pelanggan mereka , tengok apa yang dia orang buat , ramah-ramah la untuk bertanya. Bukan setakat tanya apa jenis atau apa sebenarnya DISKREPSI TUGAS/JAWATAN yang dipohon tetapi juga LATAR BELAKANG ,FUNGSI DAN PERANAN JABATAN/KEMENTERIAN berkenaan.


9. Ada orang kata nak dapat kerja ni mesti ada ’kabel besar’ atau ’orang dalam’, pedulikan kata-kata ini ...anggap DIRI KITA SENDIRI adalah kabel besar itu .. Dah siap semuanya ..bersedialah menghadapi hari sebenar...... ccheng cheng cheng !!!


10. Malam sebelum pagi temuduga tu , tidurlah awal , relaxkan minda ,berdoa ...Sesi temuduga biasanya bermula jam 8.00 pagi , jadi bangun pagi dengan cergas , siap kemas-kemas dan bersih , semburlah minyak wangi ( jenama apa ye ?? ) tak kisahlah apa pun janji sedap dan harum !! (wow !! one drop perfume)


Bagi lelaki elok pakai baju lengan panjang dan ehh jangan lupa pakai stokin ( jangan sesekali pakai jeans atau t-shirt , nampak beno brutal dan serabut ..) atau pakai pakaian yang sopan bagi perempuan ( ada juga kes yang terlajak...hai entah laa.. )


11. Tempat temuduga jauh ke ?...kalau dah tau jauh siap awal –awal ,atau tumpang la mana-mana kawan atau sedara mara.


12. Siapa calon yang sampai awal terus daftar ,ambil tempat duduk dan rehatkan diri ...dah minum ke belum ??? nanti berbunyi pulak perut tuu..kalau pengsan siapa nak bantu ?


Wah..semangat betul nak temuduga nie...
hai kenapa laa lambat sangat ni, bila nak mula ,
nampaknyacalon lain ni hebat-hebat , lebih handsome ,lebih macho.lebih cantik ,lebih bergaya , cakap mereka pun confiden jer ..tinggi diri pulak tu , ada yang kata mereka ada CGPA 3.5 ke atas , ada pulak yang kata mereka ada kabel , orang dalam ,sedara mara orang besar-besar.. kata mereka dah banyak pengalaman ditemuduga ,dah baca banyak buku dan pergi kursus khas menghadapi temuduga ..


13. Apakah agaknya yang akan disoal ??


Biasanya panel temuduga terdiri daripada dua orang ahli , di mana salah seorangnya ialah ahli SPA dan seorang lagi wakil dari jabatan berkenaan . Skop soalan biasanya pengetahuan am , kenegaraan , bidang tugas jawatan yang dipohon , latar belakang jabatan/kementerian dan isu-isu semasa. ( contohnya ???) Macam ni laa..pengetahuan am tu termasuk lah sejarah negara , bendera , Rukun Negara,Sistem Pentadbiran ,pemerintahan atau apa sahaja yang hari-hari kita lalui ( yang sepatutnya semua Warganegara Malaysia tau ) . Apa dasar-dasar kerajaan yang telah dan sedang dilaksanakan , contohnya Dasar Kebudayaan , Intergrasi Nasional , Intergiti Nasional ,Dasar Perindustrian ,apa kempen yang kerajaan sedang laksanakan dll. Senario dan isu-isu semasa juga soalan lazim , contohnya calon seboleh-bolehnya jangan lupa baca surat khabar hari itu.. Calon yang ketinggalan berita semasa akan terperangkap dan menunjukkan seolah-olah mereka ketinggalan ..contoh isu semasa sekarang .. Bajet mini , mungkin juga perkembangan politik dll..


Sekiranya calon memohon jawatan sebagai Pegawai Imigresen bermakna calon –calon akan ditanya mengenai tugasan jawatan berkenaan. Apa tugas jawatan/tugas ini , apa yang kita perlu tahu mengenai jabatan berkenaan , ada tak tau pun Imigrsen buat kerja apa ,letak kat kementerian mana?


Biasanya soalan atau sesi temuduga akan bermula dengan sesi perkenalan. ( sebenarnya ini lah masa untuk menenangkan fikiran dan bagi calon masa untuk merelaxkan dan selesakan diri ) .Calon akan dikehendaki memperkenalkan diri dan cerita mengenai latarbelakang ..( jangan lebih-lebih pulak , takut nanti terperangkap dengan provokasi ahli panel ).Ceritakan mengenai diri , keluarga ,pendidikan , kemahiran , kegemaran atau dah ada pengalaman bekerja...( jangan perasan pulak !!


Kenapa anda memohon jawatan ini ?
haa...apa nak jawap ni? ..kerana minat ?,kelayakan , mak suruh atau tak sengaja terisi jawatan ini masa isi borang SPA tuu.. Penemuduga wakil jabatan juga akan menyoal soalan-soalan yang lebih khusus dan teknikal yang ada kaitan dengan jawatan yang hendak diambil. Iya laa..ada banyak klasifikasi dan bidang dalam perkhidmatan awam ini , dari pentadbiran, ekonomi, sosial , kejuruteraan ,keselamatan ,bakat dan seni dan berbagai lagi.


Dalam kes yg Ikan Emas dok cari ni mestilah pandai cakap-cakap ,suara power ( tapi bukan berleter atau mengumpat...pot pet pot pet.. ),terer menulis ( bukan tulis surat cinta atau surat layang…..) dan kuat berjalan-jalan,berenang-berenang mendaki gunung, meredah hutan ,laut,( bukan setakat tau nak skodeng jer…)...


Selain daripada itu , satu lagi tips yang amat PENTING ialah ... calon kena bersedia untuk menjawap soalan begini ”

Apa kelebihan anda berbanding calon lain ? ” .

Semua calon yang dipanggil adalah berkebolehan , oleh itu calon mesti memberi asas , fakta dan alasan-alasan yang menyakinkan. Jawapan biasa tentunya calon akan menjawab begini saya seorang yang jujur, sanggup kerja bila-bila dan di mana , komited ,rajin .......) .Pada IE ini jawapan common , apa kata calon beri jawapan yang lebih kritis , tahap fikiran menjangkau masa depan, berinisiatif mencabar minda dan lain dari yang lain TETAPI MENYAKINKAN . Mungkin calon akan ditanya mengenai PANDANGAN DAN PENDAPAT atau ANALISA terhadap sesuatu isu ?

Bagaimana nak jawap soalan begini ? Calon harus jujur , terbuka dan lahirkan idea bernas yang menyakinkan tetapi ingat tau jangan terlalu ghairah sampai tak dapat MENGAWAL EMOSI pulak. INGAT .. !! sepanjang tempoh sesi ini , calon mesti JUJUR , jangan terlalu ego , berpura-pura untuk menunjukkan kehebatan , RELAX dan SELESA ( maknanya jangan gelabah ,dan jangan terlalu merayu ..atau nak manja-manja ....AWWW, ).ANDA MESTI MENJADI DIRI ANDA SENDIRI.


14. Bagaimana nak ambil hati atau perhatian ahli panel ??

Asssalamualaikum !! wah panel pun senyum tengok calon masuk ni..ada aura !! . Senyuman dan salam serta muka penuh ceria turut MENCERIAKAN hati ahli panel. Masa perbualan berlangsung , anggap sahaja sesi tersebut dalam suasana sesi bertukar-tukar pendapat dan ilmu,santai ,beri tumpuan kepada kedua-dua ahli panel. Calon boleh menunjukkan kelebihan atau meninggi diri atau nak ’protes’ pandangan ahli panel tetapi bahayanya ia hanya akan memakan diri...baik berhati-hati dengan menyusun ayat yang sopan. Semasa bercakap tu , bercakaplah secara biasa , tetapi janganlah macam bercakap dalam kelambu” .. butir ayat tu biarlah teratur dan jelas serta mudah difahami. Buat macam sesi sembang-sembang biasa ,jawab dalam keadaan perlahan-lahan dan dalam fikiran yang tenang ( jangan gopoh gapah..Cuma janganlah cakap macam dengan kekawan pulak !! Lu gua. Meriah dengan gelak ketawa pulak ... )


Gementar ?

Satu lagi , yang biasa calon buat >>> semasa sesi tu , macam-macam gaya dan aksi . Ini dilakukan semata-mata untuk menghilangkan rasa gemuruh mereka. Jangan lah ada yang asyik cuit hidung , betulkan tepi tudung , gulung baju atau goyang-goyangkan kaki macam kat kelab pulak dahhh.. Malah ada juga yang menangis , senyap sunyi tak bercakap atau lansung tak masuk bilik temuduga....( kesiaaaaan.... Sebenarnya semua manusia waras mempunyai perasaan ini. Siti Nurhaliza, M.Nasir atau Ahli Parlimen yang petah berpidato dan berhujah itu pun pernah mengalami situasi ini. Maknanya kalau anda pun mengalami perasaan ini bermakna anda MANUSIA WARAS !!Cuma pandai-pandai la nak menyembunyikannya. Macam ne nak hilangkan rasa begini ... Tengok muka ahli panel ni ( jangan takut sekarang ni ahli panel mukanya semuanya CERIA , MANIS , SENYUM dan penuh KASIH SAYANG dan ada PERASAAN INGIN MEMBANTU ). Ada juga calon yang dok asyik pandang ke atas jer..ai ci kak !! ada cicak ke ? atau ada ilham atau idea tertulis kat atas tu...jangan lupa penemuduga ada kat depan , fokuskan kepada mereka.


Kalau tak tahu jawapannya bagaimana ???
Tak mengapa , jawapan betul@ salah bukan kepentingan utama tetapi bagaimana kejujuran anda menjawab soalan tersebut yang penting. Elok beritahu dan berterus terang tetapi ingat cara anda menjawab tu biarlah menunjukkan bahawa anda benar-benar ingin tahu juga jawapan sebenarnya. Jangan sambil lewa.. Bagaimana kalau berbohong ? Ha...ramai yang dah terkantoi bila menggunakan taktik ini. Ada yang berbohong stataus perkahwinan , dah kerja bagitau menganggur , ada ijazah tapi apply jawatan SPM dan macam-macam lagi. Jangan lupa penemuduga biasanya oarang yang memiliki ilmu psikologi. Mereka tahu membaca dan menilai ciri-ciri orang yang berbohong.Oleh itu jangan ego, sombon walaupun terlalu meninggi diri..walaupun kadangkala kena tonjolkan diri !! Awas jangan terkantoi !!!


Penemu duga ni garang ke??
Di sinilah penemu duga akan gunakan skillnya..mungkin akan guna ala Gestalt ke yang lebih direct n provokasi,mungkin cara Rogers atau lebih humanistik..pokoknya IE yakin,panel sekarang baik hati dan lebih terbuka....Ikan Emas memang baik hati !!!


15. Calon Sedang Bekerja
Anda punya kelebihan dari segi pengalaman.Tak kiralah kerja di agensi yang sama, swasta atau kerja sendiri…Bersedialah dengan sesi soal jawap berkenaan bidang kerja sekarng,mungkin ia memberi kelebihan kepada anda…Fikirkan positif, jangan hentam majikan sekarang,keseronokan kerja sekarang menunjukkan bahawa anda seorang pekerja yang baik..

16. Haii...bila nak tamat niii...

dah macam-macam rasa .Nak terkuncil pun ada .Biarkan panel penemuduga yang menamatkan sesi tersebut. Opps jangan lupa ucapkan terima kasih. ..dan lagi satu macamkata Pengkritik program Raja Lawak tuu , teruskan ’acting’ sehingga habis sesi temuduga sebenar .... ( mana lah tau ada yang sampai melompat tembus ke silling tak sempat habis lagi sesi tu !!!)


….Yang penting, amalkan doa supaya dilancar dan dipermudahkan segala urusan dan bertawakkallah. Insyaallah !!!

#Tambahan ;

Senario dan isu semasa – seperti 1Malaysia,MEB, GTP,NKRA..APCO,PRK HS dan Sibu…Kempen Kami Prihatin…....

# harap catatan ini berguna .....Semoga Berjaya !!!



...rasa macam nak pencen lak...

21 ulasan:

sahromnasrudin berkata...

kuliah yang menarik...apepun ada org kata pi la jumpa mana2 Pak Menteri mintak sain depa...ada betoi ka???

ikan emas berkata...

sahrom,

kalau rajin p laa...

sape yg tlgg buat surat dia ???


...lucunya, bila ditanya calon tu kenal ke atau tau ke pak menteri tu sape ??......apa nak jwp ???

Abd Razak berkata...

Salam...

Aduhai panjangnya kitak...takpelah kamek jual goreng pisang jer

ikan emas berkata...

uSTAZ rAZ,

Tuu laa...

dah tau kalau pjg mesti malas pulak org nk abiskan baca...


...baik punyer info takper kan ?

GERTAK SENGET berkata...

salam 1 Malaysia,
terima kasih atas tip2 yg diberi. memang betul kata orang, orang lama banyak pengalaman

maiyah berkata...

wah.. byk tu tip2

nohas berkata...

Memang detail sekali tips nya..

teringat kisah 3 org gi temuduga, nama Calvin Klein pun terkeluar..hehe

al-lavendari berkata...

fuhh ...panjangnya. nasib baik hari ni saya cuti. habis saya baca. memang betul tips yang awak bagi tu, sebab saya juga ada pengalaman menemuduga. lepas ni boleh saya suruh anak saya baca, tak payahlah ayahnya nak ajar lagi. terima kasih.

ikan emas berkata...

>>gertak senget..

semoga berjaya..


>>>maiyah,
....harap berguna utk semua

ikan emas berkata...

>>>nohas

saja nak tulis gaya sendiri..



>>>En hamzah,
sy dah agak..tuan lebih hebat !!


p/s : selepas 3 hari br dpt tgk catatan ni..t.kasih semua

Pok Li berkata...

Jadi panel lagi ke.

good man berkata...

It is undeniable that malays are stupid, incapable and lazy. Why don't they just humbly admit the facts and repent and learn from other races especially Chinese?

What is the point to argue here and wasting time again?

From the first onwards we were merely telling the truths. It wasn't us who think that way but their own Badawi as well.

All malays should go and read the newspaper, even Badawi is ashamed of maintaining the NEP after 34 years of implementing it and these malay baboons are still asking for it.

Even Badawi wanted them to compete on a level playing field.

So what does all these tell the world? It sends a very clear message that it is malays themselves who are incapable and lazy and they don't even want to admit it and make a change!

That is the biggest shame of all.

Can't you see, it is all back to square one. Year in, year out, some talk for half an hour, some one, some two. Some sing, many belt out their most recent released 'pantun'.

After all. Malays are good at that. Suggestions after suggestions, some good, some impossible to realize.

But, do you see any of these materialised? Hardly. Why, why and why???

Because the malays can never change. Never! Why?

The leaders forgot it or were they simply didn't want to address and admit that the actual disease is the malays and the remedy itself is also, the malays. They can never change. What is it about the malays?

Firstly as you all know, they are a lazy species. Since the beginning of time they have been like that. Even the encyclopedia called them as lazy people. I think those British with their accent tried to call them 'malas', and if you put 'y' in, it becomes 'malays'.

Embracing Islam make them a worse lot. Now they have a license to kill anything that gets into their way.

Malays are ungrateful lot. In reality, they just can't live or open their minds for others. When Mahathir said that they are complacent, they put him in jail. When Mahathir encouraged them to learn English language, they got angry with him, saying it is a 'bahasa penjajah'.

When other races 'maju', they got angry with them too. That was why at the end of Mahathir his regime, he said this, "I have achieved greatness as a prime minister, but I only fail in one thing, changing the malays."

Well, nothing to be surprised about anyway since Mahathir is not really a malay, and I guess that was why the malays were angry with him.

Drug abuse, hate, incest, liberal extremism (culture of miniskirts and gay marriages), murder, parochialism, racism, rape, religious fanaticism, snatch theft, spoilt bratty behavior, tribalism, wife abuse, child abuse, all that is associated with the malay race.

To them, malay is the biggest impediment towards building a truly Malaysian nation, and should be chucked into the dustbins of history.

A genetically flawed race cannot be fixed by politically. Nature will take its course and globalization will put them out to pasture.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay peoples to adopt Chinese culture which is superior?

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malays from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia!

sayangsayangibu berkata...

salam IK
wah tersangat panjang tp wjib diambik tahu

tp...

sya adalah takut g temuduga ;p
osah eh...

ada g t/duga
sya selesai di t/duga
tiba masa nak keluar
jd blank
tak jumpa pintu keluar
sbb dah keliru pintu ada duo
malu...malu....

relevan berkata...

Kerja potong getah je..tak yah p interview..

didi berkata...

yes! habis gak baca..haha panjuang nau.. tapi berguna! thank u!

Tanpa Nama berkata...

xxx ebook torrent download http://audiobooksplanet.co.uk/William-R-Uttal/m132886/ 6th edition kuby immunology free ebook [url=http://audiobooksplanet.co.uk/The-Politics-of-the-Palestinian-Authority-From-Oslo-to-Al-Aqsa/p224700/]the paranoia plot free ebook download[/url] clickbank ebook clickbank marketplace seo directory

Tanpa Nama berkata...

[url=http://englandpharmacy.co.uk/products/tadacip.htm][img]http://onlinemedistore.com/11.jpg[/img][/url]
maximum pharmacies manager of pharmacy california http://englandpharmacy.co.uk/products/generic-imitrex.htm la jolla discount pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/categories/party-pills.htm]pharmacy universal claim form[/url]
tadalafil cipla pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/allopurinol.htm pharmacy technician text books [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/sinemet.htm]sinemet[/url]
walgreens shawnee ks pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/augmentin.htm pharmacy viagra price [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/ophthacare.htm]canada pharmacy xanax[/url]
baystate medical center pharmacy office http://englandpharmacy.co.uk/products/chloramphenicol.htm unc pharmacy deparment [url=http://englandpharmacy.co.uk/categories/pain-relief.htm]pain relief[/url]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://englandpharmacy.co.uk/products/serevent.htm][img]http://onlinemedistore.com/6.jpg[/img][/url]
frustrations of critical care pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/activ8--energy-booster-.htm cvs pharmacy ireland road south bend in [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/emsam.htm]online pharmacy tech degree[/url]
preckshot pharmacy peoria illinois http://englandpharmacy.co.uk/products/indocin.htm find cheap no script pharmacy for darvocet [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/roxithromycin.htm]roxithromycin[/url]
top pharmacy schools http://englandpharmacy.co.uk/products/dilantin.htm safeway pharmacy amosan [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/diamox.htm]rite aid pharmacy location arlington virginia[/url]
iqbal motiwala pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/lotrisone.htm pharmacy techncian instrcutor salary [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/pulmicort.htm]pulmicort[/url]

eeiyss berkata...

TQ tips.. is pun dapat teview ni 12/6/2013 ni...

Tanpa Nama berkata...

Tq IE utk info y sgt berguna...sya dpt intrvw 23/5 ni..huhhh blm apa2 dh nrves...:)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas info...semoga bermanfaat pada saya