Jumaat, 20 Mac 2009

SUATU PENCARIAN

SUATU PENCARIAN – Tips Menghadapi Temuduga

Cerita 1 :

Kelmarin ada lagi berita yang menyatakan bahawa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) melaporkan bahawa terdapat 46,000 kekosongan jawatan di dalam perkhidmatan awam. Ini kekosngan jawatan yang diisi menerusi SPA ,belum lagi melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran , Polis dan tentera dll yang menguruskan pengisian jawatan sendiri.

Sepanjang beberapa bulan ini setiap hari ada sahaja berita yang berkaitan dengan situasi dan krisis ekonomi dunia yang tempiasnya turut sama dirasai oleh rakyat Malaysia . Di laporkan dijangka berpuluh-lupuh ribu akan kehilangan pekerjaan. Malah di Negeri Sembilan sendiri sehingga bulan ini hampir 2,000 orang telah disenaraikan kehilangan pekerjaan. Kalau tak behenti kerja pun kebanyakan kilang sekarang hanya bekerja 4 hari seminggu…

Kerajaan sentiasa prihatin dan melakukan banyak inisiatif untuk membantu bukan sahaja yang kehilangan pekerjaan tetapi juga penganggur sedia ada. Rujuk Bajet Mini 2009.

Cerita 2:

Minggu depan saya sekali lagi akan bergerak menjelajahi beberapa negeri untuk menjejaki dan mencari calon-calon yang layak untuk mewarisi generasi yang akan meneruskan perjuangan kami di sebuah jabatan kerajaan yang berusia lebih 60 tahun ini.

Yang saya nak cerita di sini bukan kisah perjalanan ini tetapi memberi panduan atau TIPS kepada yang memerlukan. Tulisan ini bukan diambil atau saya copy dari mana-mana artikel tetapi berdasarkan pengalaman yang dikutip sendiri semasa mengendalikan atau menjadi panel temuduga untuk mengisi jawatan-jawatan di jabatan saya ( Jabatan kerajaan )

Kaedah pengambilan pekerja dan sesi temuduga bagi jabatan kerajaan atau agensi swasta mungkin ada persamaan dan perbezaannya. Dalam suasana sekarang ditambah dengan desakan dan permintaan tinggi SPA berusaha untuk mempercepatkan proses pengambilan ini . Dan saya percaya proses ini perlu dipermudahkan tanpa banyak birokrasi. Lebih 80,000 permohonan telah diterima oleh SPA .Ini bermakna pemohon mempunyai saingan yang cukup hebat. Adakah ini melemahkan pemohon ?? Analisa yang saya buat bagi jawatan Pen.Pegawai Siasatan P29 sebanyak 19,526 pemohonan diterima , hanya 5,750 orang dipanggil temuduga ( 29%) bagi mengisi kekosongan sebanyak 180 jawatan ( 3%) dan simpanan sebanyak 5.7% . Persaingan AMAT tinggi dan peluang untuk berjaya adalah tipis . Walaubagaimanapun ini bukan bermakna GAGAL.

( Ehhh cepatlaa , kata nak bagi tips , mana dia …asyik membebel pulak makchik nie )

Mudahkan cerita mari kita bayangkan yang kita telah dipanggil temuduga ( maknanya kita dah isi lah permohonan tersebut kan >>. Iya laa sekarang ni SPA suruh isi online jer tau !!!).
Apa saya nak buat selepas dapat surat ni ? ( atau dah layari web SPA … )

1. Bacalah betul-betul surat tu , tengok tarikh , tempat dan apa jawatan yang nak ditemuduga tuu… ( kalau boleh hebohkan satu kampong !!)

2. Dah baca… siapkan semua yang dikehendaki , - buat fail yang cantik , molek dan kemas ( tak perlu nak design kartun ) .Isikan dan susun semua sijil , surat beranak ke sijil akademik atau apa sahaja laa sijil yang dah dikumpul bertahun-tahun tuu…ala macam sijil masuk futsal , pertandingan menari /drama , kawat kaki ke , pergi kem motiivasi ke atau dalam konteks pekerjaan saya ni seperti DEBAT , PIDATO , PENULIS majalah….. ( Panel bila tengok fail cantik,kemas dan bersih , tu pun dah sejukkan hati , dah dapat bayangkan bagaimana imej atau personality calon ini)

3. Jangan lupa pulak sijil-sijil tu diPHOTOSTAT sebab salinan ini akan diambil oleh panel temuduga ..

4. Kalau ada hasil kerja ( contohnya design atau rekaan atau bahan-bahan karya penulisan yang pernah dihasilkan atau pernah terima anugerah ..bawa sekali .

5. Kat surat SPA tu dah suruh buat CV/RESUME ringkas . Walaupun ringkas buat la elok sikit , maklumat yang lengkap tapi tak perlu la buat macam nak masuk AF pulak. Ini pun akan diambil oleh panel nanti.

6. Kepada calon yang dah bekerja ( jabatan kerajaan ) jangan lupa minta Ketua Jabatan kemukakan salinan laporan penilaian prestasi..

7. Seterusnya kalau rasa nak beli baju baru ke , seluar baru ke , kasut baru ke ...boleh la, Itu pun kalau ada sponsor ,kalau yang ada pun cukup makan jangan bimbang nanti pakai je la yang sedia ada. Kalau nak pinjam tie ( atau belajar pasang) cepat-cepat cari siapa yang boleh pinjamkan..

8. Menjelang tempoh tarikh nak sampai , seboleh-bolehnya sengkangkan masa melawat-lawat laman web jabatan berkenaan ....atau pergi jenguk-jenguk kat pejabat yang terdekat .Jadilah pelanggan mereka , tengok apa yang dia orang buat , ramah-ramah la untuk bertanya. Bukan setakat tanya apa jenis atau apa sebenarnya DISKREPSI TUGAS/JAWATAN yang dipohon tetapi juga LATAR BELAKANG ,FUNGSI DAN PERANAN JABATAN/KEMENTERIAN berkenaan.

9. Ada orang kata nak dapat kerja ni mesti ada ’kabel besar’ atau ’orang dalam’, pedulikan kata-kata ini ...anggap DIRI KITA SENDIRI adalah kabel besar itu ..

Dah siap semuanya ..bersedialah menghadapi hari sebenar......

10. Malam sebelum pagi temuduga tu , tidurlah awal , relaxkan minda ,berdoa ...Sesi temuduga biasanya bermula jam 8.00 pagi , jadi bangun pagi dengan cergas , siap kemas-kemas dan bersih , semburlah minyak wangi ( jenama apa ye ?? ) tak kisahlah apa pun janji sedap dan harum !! Bagi lelaki elok pakai baju lengan panjang dan ehh jangan lupa pakai stokin ( jangan sesekali pakai jeans atau t-shirt , nampak beno brutal dan serabut ..) atau pakai pakaian yang sopan bagi perempuan ( ada juga kes yang terlajak...hai entah laa.. )

11. Tempat temuduga jauh ke ?...kalau jauh siap awal –awal ,atau tumpang la mana-mana kawan atau sedara mara.

12. Siapa calon yang sampai awal terus daftar ,ambil tempat duduk dan rehatkan diri ...dah minum ke belum ??? nanti berbunyi pulak perut tuu..kalau pengsan siapa nak bantu ?

Wah..semangat betul nak temuduga nie... hai kenapa laa lambat sangat ni, bila nak mula , nampaknyacalon lain ni hebat-hebat , lebih handsome ,lebih macho.lebih cantik ,lebih bergaya , cakap mereka pun confiden jer ..tinggi diri pulak tu , ada yang kata mereka ada CGPA 3.5 ke atas , ada pulak yang kata mereka ada kabel , orang dalam ,sedaura mara orang besar-besar.. kata mereka dah banyak pengalaman ditemuduga ,dah baca banyak buku dan pergi kursus khas menghadapi temuduga ..

13. Apakah agaknya yang akan disoal ??

Biasanya panel temuduga terdiri daripada dua orang ahli , di mana salah seorangnya ialah ahli SPA dan seorang lagi wakil dari jabatan berkenaan . Skop soalan biasanya pengetahuan am , kenegaraan , bidang tugas jawatan yang dipohon , latar belakang jabatan/kementerian dan isu-isu semasa. ( contohnya ???)

Macam ni laa..pengetahuan am tu termasuk lah sejarah negara , bendera , Rukun Negara,Sistem Pentadbiran ,pemerintahan atau apa sahaja yang hari-hari kita lalui ( yang sepatutnya semua Warganegara Malaysia tau ) . Apa dasar-dasar kerajaan yang telah dan sedang dilaksanakan , contohnya Dasar Kebudayaan , Intergrasi Nasional , Intergiti Nasional ,Dasar Perindustrian ,apa kempen yang kerajaan sedang laksanakan dll. Senario dan isu-isu semasa juga soalan lazim , contohnya calon seboleh-bolehnya jangan lupa baca surat khabar hari itu.. Calon yang ketinggalan berita semasa akan terperangkap dan menunjukkan seolah-olah mereka ketinggalan ..contoh isu semasa sekarang .. Bajet mini , mungkin juga perkembangan politik dll..

Sekiranya calon memohon jawatan sebagai Pegawai Penerangan bermakna calon –calon akan ditanya mengenai tugasa jawatan berkenaan. Apa tugas jawatan/tugas ini , apa yang kita perlu tahu mengenai jabatan berkenaan , ada yang menjawab Jabatan Penerangan ialah RTM ( eee..salah fakta tu..) siapa Menterinya .. blalabala

Biasanya soalan atau sesi temuduga akan bermula dengan sesi perkenalan. ( sebenarnya ini lah masa untuk menenangkan fikiran dan bagi calon masa untuk merelaxkandan selesakan diri ) .Calon akan dikehendaki memperkenalkan diri dan cerita mengenai latarbelakang ..( jangan lebih-lebih pulak , takut nanti terperangkap dengan provokasi ahli panel ).Ceritakan mengenai diri , keluarga ,pendidikan , kemahiran , kegemaran atau dah ada pengalaman bekerja...( jangan perasan pulak !!

Kenapa anda memohon jawatan ini ?
haa...apa nak jawap ni? ..kerana minat ?,kelayakan , mak suruh atau tak sengaja terisi jawatan ini masa isi borang SPA tuu..

Penemuduga wakil jabatan juga akan menyoal soalan-soalan yang lebih khusus dan teknikal yang ada kaitan dengan jawatan yang hendak diambil. Iya laa..ada banyak klasifikasi dan bidang dalam perkhidmatan awam ini , dari pentadbiran, ekonomi, sosial , kejuruteraan ,keselamatan ,bakat dan seni dan berbagai lagi.

Selain daripada itu , satu lagi tips yang amat PENTING ialah ... calon kena bersedia untuk menjawap soalan begini ” Apa kelebihan anda berbanding calon lain ? ” . Semua calon yang dipanggil adalah berkebolehan , oleh itu calon mesti memberi asas , fakta dan alasan-alasan yang menyakinkan. Jawapan biasa tentunya calon akan menjawab begini ” saya seorang yang jujur, sanggup kerja bila-bila dan di mana , komited ,rajin .......) .Pada saya ini jawapan common , apa kata calon beri jawapan yang lebih kritis , tahap fikiran menjangkau masa depan, berinisiatif mencabar minda dan lain dari yang lain TETAPI MENYAKINKAN .

Mungkin calon akan ditanya mengenai PANDANGAN DAN PENDAPAT atau ANALISA terhadap seuatu isu ? Bagaimana nak jawap soalan begini ? Calon harus jujur , terbuka dan lahirkan idea bernas yang menyakinkan tetapi ingat tau jangan terlalu ghairah sampai tak dapat MENGAWAL EMOSI pulak.

INGAT .. !! sepanjang tempoh sesi ini , calon mesti JUJUR , jangan terlalu ego , berpura-pura untuk menunjukkan kehebatan , RELAX dan SELESA ( maknanya jangan gelabah ,dan jangan terlalu merayu ..atau nak manja-manja , ).ANDA MESTI MENJADI DIRI ANDA SENDIRI.

14. Bagaimana nak ambil hati atau perhatian ahli panel ??


Sebaik sahaja calon membuka pintu bilik , ahli panel dah pandang dan nilai bagaimana calon ini . Senyuman dan salam serta muka penuh ceria turut MENCERIAKAN hati ahli panel.

Masa perbualan berlangsung , anggap sahaja sesi tersebut dalam suasana santai ,beri tumpuan kepada kedua-dua ahli panel. Calon boleh menunjukkan kelebihan atau meninggi diri atau nak ’protes’ pandangan ahli panel tetapi bahayanya ia hanya akan memakan diri...baik berhati-hati dengan menyusun ayat yang sopan.

Semasa bercakap tu , bercakaplah secara biasa , tetapi janganlah macam ’ bercakap dalam kelambu” .. butir ayat tu biarlah teratur dan jelas serta mudah difahami. Buat macam sesi sembang-sembang biasa ,jawab dalam keadaan perlahan-lahan dan dalam fikiran yang tenang ( jangan gopoh gapah..Cuma janganlah cakap macam dengan kekawan pulak !! Lu gua. Meriah dengan gelak ketawa pulak ... )

Gementar ?

Satu lagi , yang biasa calon buat >>> semasa sesi tu , macam-macam gaya dan aksi . Ini dilakukan semata-mata untuk menghilangkan rasa gemuruh mereka. Jangan lah ada yang asyik cuit hidung , betulkan tepi tudung , gulung baju atau goyang-goyangkan kaki macam kat kelab pulak dahhh.. Malah ada juga yang menangis , senyap sunyi tak bercakap atau lansung tak masuk bilik temuduga....( kesiaaaaan....

Sebenarnya semua manusia waras mempunyai perasaan ini. Siti Nurhaliza, M.Nasir atau Ahli Parlimen yang petah berpidato dan berhujah itu pun pernah mengalami situasi ini. Maknanya kalau anda pun mengalami perasaan ini bermakna anda MANUSIA WARAS !!Cuma pandai-pandai la nak menyembunyikannya.

Macam ne nak hilangkan rasa begini ... Tengok muka ahli panel ni ( jangan takut sekarang ni ahli panel mukanya semuanya CERIA , MANIS , SENYUM dan penuh KASIH SAYANG dan ada PERASAAN INGIN MEMBANTU ). Mungkin salah satu cara ( escapism) untuk menghilangkan rasa ni ialah dengan memegang alat ( sekecil-kecil alat) yang digenggam dalam tangan ....tapi jgn sampai menganggu pulak )

Ada juga calon yang dok asyik pandang ke atas jer..ada cicak ke ? atau ada ilham atau idea tertulis kat atas tu...jangan lupa penemuduga ada kat depan , fokuskan kepada mereka.

Kalau tak tahu jawapannya bagaimana ???

Tak mengapa , jawapan betul@ salah bukan kepentingan utama tetapi bagaimana kejujuran anda menjawab soalan tersebut yang penting. Elok beritahu dan berterus terang tetapi ingat cara anda menjawab tu biarlah menunjukkan bahawa anda benar-benar ingin tahu juga jawapan sebenarnya. Jangan sambil lewa..

Bagaimana kalau berbohong ?

Ha...ramai yang dah terkantoi bila menggunakan taktik ini. Ada yang berbohong stataus perkahwinan , dah kerja bagitau menganggur , ada ijazah tapi apply jawatan SPM dan macam-macam lagi. Jangan lupa penemuduga biasanya oarang yang memiliki ilmu psikologi. Mereka tahu membaca dan menilai citi-citi orang yang berbohong.Awas jangan terkantoi !!!

15. Haii...bila nak tamat niii... dah macam-macam rasa .Nak terkuncil pun ada


Biarkan panel penemuduga yang menamatkan sesi tersebut. Opps jangan lupa ucapkan terima kasih. ..dan lagi satu macamkata Pengkritik program Raja Lawak tuu , teruskan ’acting’ sehingga habis sesi temuduga sebenar .... ( mana lah tau ada yang sampai melompat tembus ke silling tak sempat habis lagi sesi tu !!!)


Salam sayang

4 ulasan:

ZHARIF berkata...

Tips2 yang sangat baik dan berkesan untuk semua pelajar dan mahasiswa =)

Haida berkata...

wahhh mantop tips tu...
leh war-warkan pada frenz

jijin berkata...

thanks a lot..!!

IEYNA berkata...

cik yumici pun baca gak tips ni...

thankz ek....

jijin...do the best...hehhehehe