Isnin, 2 Mac 2009

MANA NAK MENGADU....


“ Nor….. tu lelaki ke perempuan ?”…dengan reaksi penuh curiga suami bertanya , terkejut aku petang tu…eehh apa hal pulak ni ? “ Nor… yang mana? “ aku pulak yang bertanya. Rupa-rupanya suami aku dah baca beberapa sms dalam hp aku.Itu kejadian yang berlaku beberapa tahun lalu. Dan tentunya sms tersebut penuh dengan ayat-ayat cinta , rayuan ,godaan .lucah sehingga si Nor merasa terganggu !!
Sebenarnya Nor…tu seorang perempuan staff baru kat office aku. Dia banyak mengadu dan minta nasihat aku..termasuk hal-hal begini malah meng’forward’kan sms yang diterimanya kepada aku. Bukan setakat sms , gambar , poster , isyarat dan macam-macam cara lagi , cuma tak dengar la pulak ganggu cara fizikal .Penghantarnya ? …aku kenal jugak si mamat tu, staff baru jugak tapi anak dah boleh buat team futsal !! , selepas si Nor , dia meneruskan aktivitinya kepada rakan-rakan lain tak kira ms ke mrs ke amoi ke … Sekarang dia dah tukar ke jabatan lain, tak tau la masih ada lagi ke aktiviti itu ?

Kemarin kat akhbar laporkan seorang Jururawat membuat laporan polis kerana tak tahan diganggu dan diugut oleh teman lelakinya yang panas baran suka mendera dan mengugut untuk menyebarkan gambar bogelnya ….adoi !!!

Sebuah majalah wanita ni, banyak sangat memaparkan kisah wanita-wanita yang didera oleh suami , sudahnya aku mula tak berapa minat nak baca … eehh , sekarang ada jugak si suami yang mengaku didera isteri !!!

Isu keganasan dan gangguan seksual terhadap wanita banyak sangat didengar tetapi kurang dilaporkan. Bagi yang bekerja kerajaan ,pada masa ini hanya Kod Amalan Pencegahan dan Pencegahan Gangguan Seksual 1999 yang digunakan bagi menangani masalah ini atau kesalahan diperuntukkan di bawah Kanun Keseksaan. Bagi pelaku mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana melanggar peraturan 4A Peraturan-Peraturan Awam ( Kelakuan dan Tatatertib) yang menyatakan sesaorang pegawai awam tidak boleh melakukan gangguan seksual terhadap orang lain iaitu ; cubaan untuk merapati orang lain secara seksual atau melakukan perlakuan bersifat seksual yang akan menyebabkan sesaorang yang waras tersinggung , terhina atau terugut.

Perlakuan bersifat seksual termasuklah secara lisan , bahasa isyarat , visual , secara psikologi atau secara fizikal.Mereka yang mengalami gangguan ini akan merasa tertekan samada secara fizikal ,psikologi dan emosi sehingga merasa tidak selesa dan tenteram dalam persekitaran pekerjaan. Itu kes di tempat kerja , bagaimana yang berlaku di rumah sendiri ? berapa banyak kes di mana mangsa malu dan takut nak buat laporan…Di mana mereka nak mengadu ????

Laporan PDRM 2005-2008 sebanyak 3,906 kes gangguan seksual( termasuk rogol dan cabul) , manakala sebanyak 27 kes tatatertib yang melibatkan kakitangan awam. Jadi , ELOK SANGATLAH cadangan Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga supaya diwujudkan Akta Gangguan Seksual bagi menangani isu keganasan dan gangguan seksual yang tentunya bukan sahaja untuk melindungi wanita tetapi juga golongan lain spt pekerja , kanak-kanak mahupun lelaki ....awwww !!

p/s : Tapi banyak juga kes gangguan seksual di pejabat yang direlakan !!( skandal laa tu….kat mana ye? so siapa pulak yang terganggu ?)

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mcm tau jer..? Mcm pisang goreng paneh...

panglima_sepat berkata...

macam ner aku tak tau ni

saneas berkata...

h7g93n5j06 f0f37y4q35 b2h94t2d76 s4t83x3l53 u5t83k1u49 w3z45e9r07