Jumaat, 20 Februari 2009

Power of Love







Masih di dalam bulan Februari. Oh ye , Februari dikatakan bulan kasih sayang .Catatan kali ini bukan kerana excited nak meraikan ‘14 Feb’ tetapi nak lari sikit dari scenario isu semasa yang memeningkan !!

Kasih sayang , cinta punya pengertian yang amat luas. Bukankah kasih sayang dan cinta itu sesuatu yang universal !! . CINTA adalah pertalian kasih sayang yang merangkumi aspek spiritual ,emosi ,fizikal , intelektual dan sosial . Ia bererti ada kemahuan,keasyikan,tarikan,kerinduan dan keresahan. CINTA adalah pengorbanan , perkongsian ,kesabaran dan ketaatan.

Ayat Al-Quran “ Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasang supaya kamu mengingati kebesaran Allah “

“ The Theory of Triangular of Love “ oleh Robert J.Sternberg pula menyatakan ia melibatkan ‘ intimacy’ , ‘ passion’ dan ‘ commitment’ .

Sigmund Frued pula berteori bahawa CINTA adalah kemahuan seksual yang terpendam !!

Ada juga orang barat kata CINTA ada 4 jenis iaitu CINTA berahi, CINTA sahabat , CINTA bodoh dan CINTA sempurna , ada pula yang kata ada 8 kategori.


‘ Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap manusia ,ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci,jika ia jatuh pada tanah yang subur ,di sana akan tumbuh kesucian hati,keikhlasan , setia ,budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai terpuji “ – HAMKA

Byrne (1987) menyatakan bahawa pengalaman CINTA itu berubah mengikut masa dan umur..... ( yang ini aku nak cerita episod seterusnya ……………..BERSAMBUNG !! )


“ Ya Allah,jadikanlah aku ini dicintai dalam hati setiap orang yang beriman ,dan jadikanlah aku ini dicintai dalam hati setiap hati semua manusia..”

TANPA
Resah yang ku ubah dalam kata
Melukiskan kesunyian
Tanpa KAU aku tak mengerti

Meski pagi itu indah
Tapi akan sunyi tanpaMU
Menemani aku sepi

Tanpa...
CintaMU aku resah
Tanpa...
KasihMU aku hampa
Tanpa....

DiriMU aku mati

Kini berat benar kurasakan
Dalam benuk hatiku tanpaMU
Aku tak mengerti

Takut aku jauh dari diriMU
Dan kau tinggalkan aku sendiri
Tanpa menuggu mati


IE- Signora

3 ulasan:

Pok Li berkata...

Masih bercinta..... :)

ADIK4ever berkata...

“ Ya Allah,jadikanlah aku ini dicintai dalam hati setiap orang yang beriman ,dan jadikanlah aku ini dicintai dalam hati setiap hati semua manusia..”

Nak jatuh cinta mesti ikhlas

ikan emas berkata...

Cinta itu fitrah,
rugi seiapa yang tidak menikmati Anugerah Tuhan ini....