Sabtu, 28 Mac 2009

Realiti dan Harapan

Semalam selepas habis tugasan di Jalan Cenderasari aku sempat pergi ke PWTC, ramainya manusia ..tak kira tua muda ,lelaki perempuan , ehhh..nampaknya punya la ramai kaum adam yang ‘musafir’ hari ini..tak kiralah mereka ni perwakilan ke , pemerhati ke? pelawat ke ? peniaga ke ?..Melayu oh Melayu !!! Kesian kawan aku ‘Mak Ngah' ni dah nak lemas dalam kesesakan ini ,patutnya dengan badan yang sihat berbanding aku n kwn lagi sorang ni dia mudah menempis ,menguak atau menolak tapi katanya tak pe kita kena bersopan !! Aku cari-cari mana gerai buku tapi sampai ke akhir tak jumpa ,yang banyak gerai kain dan cenderamata…atau aku yang tak nampak ?..

Bukan itu yang nak jadi isu utama catatan aku ni .Hari ini hari terakhir persidangan .Lepas ni mai kita perang ke Bukit Gantang , Bukit Selambau dan Batang Ai pulak ..peperangan yang ini cukup penting sebagai menguji kekuatan dan sejauh mana BN ( UMNO khususnya ) dah insaf dengan kejadian-kejadian yang berlaku sebelum ini. Kita juga nak lihat sejauh mana strategi perang yang akan dilaksanakan oleh Laksamana Mahyuddin dan hulubalang-hulubalangnya.

Barisan kepimpinan baru UMNO telah diketahui ..macam-macam reaksi , pendapat ,pandangan ,ulasan analisa ,UMN perlu berubah , reformasi , insaf dsb…jangan selepas ini UMNO dok macam tu jugak ..

Secara peribadi aku tak berapa berkenan dengan respon “ Barisan yang mantap , kukuh ,berintergriti , gandingan yang serasi ..,ada bersefahaman….Persoalannya apakah ada pemimpin UMNO ini yang tak kuat , tak setia ,tak mantap, tiada intergriti , tiada persefahaman ,tak boleh bekerjasama dalam kumpulan yang lain ? .Adakah yang kalah dan tak dipilih itu lemah ? .Bukankah mereka semua ini tak kira ada jawatan dalam cabinet atau tidak mereka adalah ahli UMNO yang telah dipilih dari peringkat cawangan lagi ? Bermakna mereka adalah pemimpin UMNO .. haa., seolah-olah kita menyiakan bahawa terlalu ramai pemimpin kita yang lemah ,yang korupsi , guna wang , bongkak ,tak boleh bekerja sekiranya bukan dalam team mereka ?? kenapa menyesahkan lagi kelemahan yang dah menjadi bualan ??.

Itu sebab aku syorkan supaya pemilihan peimimpin-pemimpin tertinggi UMNO ini dilakukan dari peringkat cawangan lagi ,jadi keseluruhan ahli mempunyai hak dan kuasa utk mencalonkan dan mengundi . Ini bermakna tak de lagi system kouta atau perebutan pencalonan di peringkat cawangan , bahagian dan seterusnya .Politik wang pun akan dapat dikurangkan.

Apabila 4 orang orang no. 1 di negeri yang kalah bukan bermakna mereka tidak mendapat sokongan dari ahli UMNO ,bukan bermakna mereka gagal dalam memimpin negeri .Banyak sebab yang boleh kita fikirkan , pertama kerana bilangan perwakilan ,bilangan calon yang bertanding dari negeri berkenaan , mereka dari team yang mana ? , kurangnya pendedahan atau penonjolan mereka di negeri-negeri lain ( atau kalau nak sedap cakap apa yang mereka dapat bagi kat perwakilan dari negeri lain selain daripada wang , ehh apa projek yang meraka boleh bagi ??? … ) dan banyak lagi factor lain termasuk factor kepimpinan di peringkat negeri , peribadi dan lain-lain. Aku sangat-sangat bersetuju supaya MB/KM tak perlu bertanding MKT , mereka patutnya dilantik terus bukan main-main pilih-pilih ada KM/MB yang dilantik (kouta Presiden) ada yang tidak ..kesian kami orang di negeri ni…

Sebagai wanita aku turut terkilan kerana hanya seorang sahaja yang tersenarai dalam MKT . .senator aje pulak tu… sukar PM nanti nak pilih siapa wakil wanita utk dilantik dalam barisan cabinet mereka . Nampaknya perwakilan masih mengamalkan diskriminasi gender..Daripada undi yang didapati oleh keenam-enam calon wanita jelas menunjukkan bahawa mereka hanya menerima undi daripada perwakilan wanita sahaja , itupun dah berpecah .. sayang perwakilan lelaki masih egois ,masih tak boleh menerima kehebatan wanita untuk memimpin mereka ..sedangkan kesemua wanita yang bertanding mempunyai karisma ,pendidikan , komitmen kerja keras ,peribadi ( Cuma Menteri Pelancongan saja la yg mungkin mendapat impak daripada kes yang sedang dilaluinya ….) Aku berharap Presiden akan berfikiran positif untuk melantik wanita mengisi kouta MKT nanti. iNGAT bahawa 1.3 juta penduduk negara ini terdiri daripada wanita ,di mana mereka jugalah 50% pengundi setia keluar mengundi.

Adakah jawatan dalam MKT lebih penting daripada jawatan dalam kabinet ??? ..ramai Menteri yang taiada jawatan dalam MKT sebelum ini. Memang jelas kadang-kadang sebenarnya mesyuarat MKT lebih penting daripada mesyuarat cabinet. Banyak projek atau permohonan lebih mudah diurus oleh kelulusan jika dibawa ke mesyuarat MKT berbanding mesyuarat cabinet…tapi itu la hakikatnya ,kita dah lihat betapa sukarnya sesaorang Menteri jika tiada jawatan dalam MKT berbanding seorang ahli MKT yang tiada jawatan dalam cabinet . Aku harap persepsi ini salah laaa..


Opps aku pun ada ide nak respon usul Datuk Hanapi Mamat ,Ketua UMNO Bhg Pasir Mas tuu..nanti la.


p/s ; Sedang tertunggu-tunggu tarikh penyerahan kuasa oleh Pak lah .


Nota/


Minggu depan outstation 2 minggu,hrp ada masa aku mem'blog'

5 ulasan:

ZHARIF berkata...

Suara wanita hampir dinafikan dalam UMNO.Mujur sayap wanita UMNO mempunyai kepimpinan baru yang berpengalaman dalam hal2 kebajikan dan wanita.

Johor Media berkata...

Part time Wartawan Sambilan Negeri Johor
Berminat? Jika berminat sila hantar rencana dan resume hantar ke
Media Derhaka
No. 03-07 , Blok B, Jalan Jaya Putra 1/1, JP Perdana 81100 Johor Bahru. @ email :
zackey_84@yahoo.com.my

amdan berkata...

ZHARIF..suara wanita tak dinafikan dalam MKT..cukuplah tiga orang..Ketua Wanita, Ketua Puteri dan Datuk Dr Noraesah..

ikan emas berkata...

zharif,
wanita bkn hanya pandai menjaga kebajikan tetapi jg telah melangkau puncak dunia dlm semua bidang!!

amdan,
TK,kwn baru..( macam prejudis wanita aje )walau tiga,jgn lupa Dr Noraesah hanya senator ?

ikan emas berkata...

Media Derhaka,
yg derhaka ni ala siapa ?Tanggang ke Jebat ?
Insyallah akan diwar-warkan kpd yg bercita-cita nak derhaka...