Selasa, 3 Mac 2009

RAFIDAH vs SHAHRIZAT


24 Mac 2009 nanti,wanita-wanita anggun berbaju putih , berkain merah lip-lap-lip lap akan menggunakan kuasa mereka untuk menentukan siapa yang akan dipilih sebagai ketua mereka, satu jawatan penting yang akan menjadi penentu beberapa jawatan dan kuasa lain…….

Semoga Allah menggerakkan hati mereka untuk memilih dengan hati yang jujur , tulus ikhlas , bertangungjawab memegang amanah yang telah diberi oleh wanita-wanita dari peringkat cawangan dan bahagian. Undi yang diberi bukan kerana telah diperhiaskan dari hujung kepala hingga ke hujung kaki , bukan kerana telah diberatkan handbag dengan note-note yang entah dari siapa ,bukan kerana emosi yang telah dicampur aduk aduan dengan syak wasangka atau ada tujuan untuk mudah berteduh , berpayung dan berpaut di dahan kukuh !!!

Kononnya dulu Kak Fidah dah setuju nak serahkan jawatan kepada Kak Izat pada bulan Jun , alih-alih bila pemilihan beralih ke bulan Mac , maka katanya pelan peralihan atau “janji’ tersebut scara tak langsung terbatal ! Selama ini wanita sentiasa aman , ‘cool ‘ dan sopan setiap kali ada pemilihan. Tiada rebut-rebut , tiada lawan-lawan tetapi kali ini sindrom wanita berkempen lebih hebat dari silat pemuda UMNO. Sekarang wanita perlu lebih agresif !!!

Iye la kan, kalau perjanjian itu dipatuhi ,maknanya Kak Fidah hanya akan jadi Ketua selama 3 bulan , lepas tu Kak Izat akan jadi memangku jer laa...apa akan jadi dengan wanita kalau ketuanya bertaraf ’memangku je ? , layak kah dia bersuara ? bagaimana kedudukannya dalam MT? ,siapa pula yang akan menjadi Ketua Wanita BN ? sebab dalam situasi ini wanita parti mana pula yang lebih berkuasa ....wahai wanita fikir-fikirkan lah !!

Kak Ridah dah merasai zaman kegemilangan menjadi Menteri Kabinet selama 28 tahun. Hujah hebatnya , idea bernasnya bukan sahaja di peringkat nasional malah membawa nama wanita Malaysia ke peringkat antarabangsa. Tapi lucu pulak rasanya bila isu AP dibangkitkan dulu...nampak Kak Fidah melenting dan tak mampu nak handle situasi ini...Tup-tup seorang pegawai yang sentiasa membuntuti dia yang kena balik ke jabatan asal , kesian !! Dek kerana kesebokan dan kehebatannya Kak Fidah sampai kadang-kadang lupa jalan nak balik ke kawasannya di Kuala Kangsar , maka adalah waris di sana yang merajuk dan terasa seolah-olah dilupakan oleh MP mereka.

Dalam soal pemilihan kali ini ada juga yang berfikir alangkah baiknya seorang Ahli Parlimen menjadi Ketua Wanita berbanding yang tak ada jawatan apa-apa, nanti bila Najib jadi PM bolehlah lantik orang ni jadi Menteri ....( sekarang ni pun wanita dah hilang tempat kat kerusi Menteri ..nak la dapatkan semula )

Shahrizat pula masa jadi orang nombor 2 Kak Fidah dulu sentiasa setia yang menurut sahaja kapal yang dikemudi oleh Kak Fidah walau ada kala setianya tak masuk akal !!




Ramai yang tau Kak Izat jadi MP Lembah Pantai dan Menteri yang menjaga hal ehwal wanita,dia telah menunjukkan prestasi yang cemerlang ,disayangi pengundi malah petugas di Kementerian pun selesa bertugas dengan beliau... tapi takdir menentukan beliau tewas dengan anak DSAI.....maka kerusi tu dah dapat kat wanita lain..sabar jer la

Walau apapun demi maruah , harga diri dan sokongan serta pencalonan dari wanita yang melebihi kuota maka wajarlah kali beliau ini bertarung melawan Iron lady..! Sekali fikir siapa sebenarnya yang mungkir janji? ....cuba lihat peralihan kuasa jawatan Presiden dan Timbalannya juga ada ciri-ciri mungkir janji , iye la kan , janji 2010 tapi diawalkan hujung bulan nanti..Ehh kan ke Rafidah orang kuat dan sentiasa di sebelah Dato’ Najib ? ...( hahaha ada harapan nak jadi Menteri kot !!!) Maknanya sekarang ni jangan la ungkit fasal isu ” janji”..tak de maknanya , cari nahas jer!!

Yang terima habuan dari pertarungan ini tentulah Dr. Kamilia yang selesa dapat jadi Naib Ketua.... dah tu ke mana Shahrizat sekiranya pertarungan ini memihak kepada Rafidah ? ( eehh macam lawan boxing pulak !!)

Kalaulah Kak Fidah yang menang , kita akan lihat kehebatan 2 Yong dari Perak ini , ia yelah yang ketuanya nanti Ahli Parlimen , yang Naibnya pula Ketua Wanita Bahagian.... wah hebatlah wanita Kuale lepas ni...

Cuba kita teropong ,wanita laa ni pun dah jadi sama macam golongan lain , musim ni , sms bertalu-talu masuk , macam-macam cerita , macam-macam versi , macam-macam ”fitnah” ,macam-macam undangan dan sumbangan ,dan senario wanita pot-pet ,pot-pet di restoran , di hotel dan di salon biasa dilihat dah !! Dan masa ni dah banyak wanita dah jadi macam lalang ..kejap jadi team Rafidah , kejap jadi team Shahrizat .. cuba tengok masa kempen PRK KT dulu ,atau masa PRK BG ,BS nanti...baru kejap tadi cium-cium pipi , tup-tup lepas tu dengar mereka kutuk mengutuk ...alahai wanita Melayu !!!

Sebagai wanita , aku harap wanita-wanita janganlah mem’bogel’kan diri sendiri. Tuduh menuduh ,ungkit -mengungkit bukan cara untuk menunjuk kekuatan. 24hb nanti wahai wanita-wanita anggun gunakanlah jari-jemari halusmu untuk bijak memilih. Elok sembahyang sunat Istiharah dulu . Selamat bersidang !!!

p/s : PR hanya memilih parti tetapi sebenarnya 2,000 orang ini yang akan menentukan siapa yang akan memimpin negara. Mac yang keramat ????

2 ulasan:

sepatronggeng berkata...

BETUL LA TU..
PILIHLAH YANG TERBAIK..
SAYA RASA SHAHRIZAT AKAN MENANG SEBAB NIAT KAK PIDAH YG TIDAK IKHLAS. TAK PATUT LA PADA ASALNYE NAK BG SHARIZAT PANGKU LAMA2..
ADA AKAL PAKAI,
ADA OTAK BOLEH MENILAI...

sepatronggeng berkata...

Saya dah berjaya la juga buat blog.. ada masa leh la jenguk2.. hehehe..