Selasa, 6 Oktober 2009

Sang Kelembai bercanda di Teluk Kemang


Kali ni nak tulis fasal Sang Kelembai.Masa kecik-kecik dulu ikan emas banyak baca buku cerita fasal Sang Kelembai.Opah pun suka membebel cakap fasal Sang Kelembai. Katanya Sang Kelembai ni sejenis mahluk yang ganjil sebab ‘mulut masin’ dia tu. Sang Kelembai suka menegur benda-benda yang aneh atau yang dia tak suka. Dek kerana mulut ajaibnya tu banyaklah benda-benda yang ditegurnya .Ajaibnya bila dia tegur aje mesti benda tu jadi batu.

Ceritanya Pulau Dayang Bunting tu terjadi sebab ditegur dek Sang Kelembai la. Kisah Si Tanggang, Malim Kundang kat Aceh tu pun dek sumpahan mahluk ajaib ni. Banyak juga nama kampong yang diambil sempena sumpahan nya. Kampung Gajah kat Perak sebab Sang Kelembai menegur gajah-gajah yang buat bising. Sungai Bernam tu sebab Sang Kelembai tegur enam sahabat yang berenang . Ada banyak lagi kisah dan cerita fasal Sang Kelembai ni. Kalau sesape tau bolehlah kongsi.

Tu zaman dulu, now Bagan Pinang tengah glamer.Ada berita Sang Kelembai terdampar dan bercanda di Teluk Kemang.Semasa Sorang kawan belanja dinner semalam dia bawa ikan emas sembang dengan Sang Kelembai.Ala bukan umat ganjil tu tapi siblogger yang nama sobonarnye Zaharin Mohd Yasin. Orang Negeri Sembilan rupanya. Ternganga dan kombang jap ekor ikan emas masa sembang dengan Sang Kelembai ni. walaupun laut tilam empuk dah melambai,wayang mimpi dah mula nak ditayang tapi dek kerana kebecokannya celik bijik mata ni.Sesekali Ikan emas terkena juga sindiran sinis dan teguran tajamnya. Nasib bila kena tegur Ikan emas tak jadi batu! .

Walau sembang singkat namun banyak yang dapat dikorek dari ‘kamus politik bergerak’ ni.maklum dah jadi ahli UMNO sejak 1972 dan merasa juga kena pecat dari jadi ahli sebab ‘mulut ajaibnya” Banyak peristiwa yang berlaku depan matanya. Hebatnya dia sebab dia dapat mengingati tiap peristiwa.Patutla kawan yang sedang tulis buku fasal Tun Razak ni gunakan sang kelembai sebagai antara sumber maklumatnya.
Sang Kelembai yang ini ibarat seorang panglima perang yang hebat mengatur strategi. Sindiran berbisanya kenapa UMNO lemah selepas PRU lepas? Katanya kerana tiga sebab ; Organisasi, komunikasi dan marketing . ..bla, bla ,bla…….

...ironinya kenapa kat kempen PRK ni,kita masih dapat lihat berbondong-bondong Rexton dengan tuan punya berbaju linen atau gaya anggun wanita mengalas LV.Menghurung dan mengekori pak-mak mEnteri orang-orang besar .Senyum nampak mcm tak ikhlas,senyum paksa penuh gah nak tunjuk bangga dapat ekori orang besar! .Trend yang tetap popular bagi pengikut warna biru.

6 ulasan:

daaksaytunk berkata...

asyik bercanda jer ikan emas ni..bila nak berduet ngan anakmuda lak? haha!! malam ni akak Jam layan karok kat depan ocean view...Tsunami satu Ocean View..hahha!!

Tanpa Nama berkata...

alah sembang je boleh la.......kak jam pun geram jugak ngan org tua tu......menyindir bukan main lagi...tapi bila kena kek batang hidun sendiri tak bebunyi pulak si tua tue.....geram akak...

nalapambu berkata...

Image UMNO akan semakin tercemar jika Isa Samad menang di DUN N31 Bagan Pinang.
Ini akan memberi makna bahawa UMNO mengamalkan dan menyokong RASUAH.
Isa Samad telah didapati bersalah dan di hukum kerana mengamalkan RASUAH dalam politik. Satu dunia sudah sure heboh tentang keburukan salah laku Isa Samad. Perbuatan nya ini telah sangat mencemarkan UMNO sehingga ramai rakyat telah menolak UMNO.

Amalan RASUAH sangat keji dan buruk, ianya bertentangan dengan semua ajaran agama termasuk islam. Ini kerana RASUAH boleh menghancurkan negara.

Adakah patut kita menjadikan seorang pengamal RASUAH sebagai pemimpin kita? Jika kita menyokong seorang pemimpin yang mengamalkan RASUAH, bermakna kita telah menyokong RASUAH juga.

Marilah kita perangi RASUAH, kita tolak pemimpin yang mengamalkan RASUAH.
UMNO masih kotor dan tercemar dengan RASUAH

Junah berkata...

Image Malaysia akan semakin tercemar jika anwar jadi PM. Ini akan memberi makna PKR DAP dan parti tempelan mereka PAS menyokong rasuah!

anwar telah didapati bersalah dan dihukum kerana mengamalkan RASUAH dalam politik. Satu dunia sudah sure heboh tentang keburukan salah laku anwar.

Perbuatan nya ini telah sangat mencemarkan UMNO sehingga ramai rakyat telah menolak UMNO lalu Tun M memecatnya dari UMNO.

Sekarng Rj Rasuah anwar tiada tempat di dalam UMNO lagi wpun dia teringin sgt masuk UMNO kembali.

al-lavendari berkata...

ke mana lagi lalat nak hinggap !

ikan emas berkata...

Esok hari mengundi..
biarlah org Bgn Pinang tunjuk kuasa dan hak mereka.