Selasa, 18 Ogos 2009

Seriuskah Menangani Penularan H1N1?

Semalam sepanjang Persidangan Kedua Penggal Kedua DUN NS ke-12,semua wakil rakyat pembangkang memakai topeng hidung dan mulut.Di tempat duduk Ketua Jabatan pula,Ikan emas macam termalu dan terasa ganjil pulak sebab nampaknya tak de geng yang pakai benda tu..Emm..penyokong PR ke? .Gini...kan ke kita tukang cakap,tukang kempen ,jadi dah tentu la kita yang awal-awal ( dah lewat pun!!) kena menyahut seruan kempen pencegahan H1H1??


Dah bagi percuma topeng hidung/mulut ni tetapi kenapa masih tak mau pakai?
jangan salahkan penganjur yer!!

Dan..cubaan pihak pembangkang untuk membawa dua usul ‘tergempar’ tidak mendapat sokongan 19 ahli dewan dari barisan kerajaan. Satu daripada usul yang tak sempat diucapkan oleh orang muda ADUN Bukit Kepayang tu ialah desakan supaya langkah pencegahan akibat penularan wabak Influenza A H1N1 dipertingkatkan.Akhirnya usul ini hanya menjadi sebahagian butiran dalam ucapan penangguhan .Tak tau la kenapa usul ini tak mau diperbincangkan.Adakah isu ini masih dipandang tak serius ? Malah pemakaian topeng hidung dan muka menjadi gurauan dan sindiran pulak di dalam sidang tersebut.( ehh ikan emas pun terasa juga...ini bukan main-main !!!)Jawapan dari pihak kerajaan sekadar ala-ala aje..malah silap fakta dan ketinggalan maklumat pulak...tak penting ke kesihatan rakyat? Rakyat tak perlu tau ke apa yang kerajaan dan buat untuk bantu mereka dalam menangani isu ini? Mungkinkah cukup sekadar pewujudan Jawatankuasa yang sedia ada. Lepaskan tanggungjawab kepada pegawai kesihatan dan pegawai kerajaan untuk berkempen dan memberi kesedaran kepada orang awam. Mungkin kerana ia belum terkena kepada kaum keluarga kita sendiri? Atau kita sekadar mencegah secara diam-diam ??

Pewaris Kemerdekaan.....1Malaysia
Program sempena sambutan bulan kemerdekaan tetap dilaksanakan
Mungkin pujian harus diberi kepada wakil rakyat pembangkang yang bertindak memakai topeng( harap bukan kat dalam dewan ni sahaja ) dan dalam menyatakan pendirian mereka terhadap usul tersebut. Ikan emas menulis di sini kerana ia bertepatan dengan kempen kesedaran awam mengenai pandemik yang semakin mencemaskan ini.

Jangan jadikan ia bahan jenaka. Sudah sampai masanya para pemimpin sendiri memberikan contoh terbaik kepada rakyat.Cakap biar serupa bikin...

Ala lenggang, Lenggang kangkung...aktiviti Senam Seni yang meriah
Walau bertopeng tetapi masih tetap vogue dan cun gitu !!

p/s : Keliru ( gelak ??) juga tengok dalam kereta sorang-sorang pakai topeng, dalam bilik sorang-sorang-sorang pakai topeng, tetapi bila dalam lift, kat pasaraya, keluar pergi jalan-jalan tak pakai pulak???

10 ulasan:

scoprio berkata...

cewahhhh...
wpun dilanda H1N1, senam seni tetap hebat.
syabas...

panglima_sepat berkata...

kadang2 pelik sikap pemimpin..
suh org buat itu ini tapi sendiri tk buat..
kan pemimpin jadi tauladan..
pemimpin jadi idola rakyat..
kalo pemimpin pandai cakap rakyat pun akan pandai ckp ajer..
cakap pasal apa?? apa lagi hentam kerajaan la..

suriakarim berkata...

kemain lg... abg tiarap kt umah jaga ank nu... balik... balik... berlenggang plak dier...

ikan emas berkata...

scoprio,
senanam pun perlu berseni..nak sihat katakan.

sepat,
sama-sama kita kempen bantu kementerian kesihatan.

suria,
sesekali dia gitu...jangan jeles tau!!!

Junah berkata...

Salam,

Pembangkang pakai topeng kerana banyak pemimpin mereka dah kena, siva, pembantu exco selangor, terbaru Gobala! hati2

ZHARIF BADRUL berkata...

salam
nampaknya angka yang hendak mencecah 70 orang ni masih tak memberi sebarang amaran kepada kita.Mungkin bila dah sampai 100-200 orang baru nak wajibkan semua pakai topeng

ikan emas berkata...

Junah,
tak baik tau..virus ni tak kira sape..keluarga diraja pun kena jg.. Si Golaba n geng tu kena virus meroyan !!

Zharif,
masalahnya ada yg ambil kesempatan..gitulah cara peniaga di negara ini..bila permintaan melebihi penawaran maka ada yg cuba membelit tanpa ada rasa tanggungjawab sosial.

BAM AL-HAJ berkata...

Salam. Patut wajibkan diri sendiri pakai topeng jika brada di khalayak. Tak payah tunggu arahan!

ikan emas berkata...

Bam,
Salam...
betol,betol, betol..kita ni semua nak kena arah!!

Tanpa Nama berkata...

yeah, bersenam... mantopkan tubuh badan :D

lepaskansajaburungitu.blogspot