Khamis, 22 Julai 2010

Moyang Salleh...orang Negeri Sembilan , sila selusuri cerita ini..

Menghilangkan yang buruk,
Menimbulkan yang baik,
Air melurut dengan bandarnya,
Benar melurut dengan muafakatnya,
Negeri tumbuh dengan adatnya.

Semua orang tau..kek Nogori Sembilan ni rajanyo ado 5..

Ha?..selain dari Yang Di Pertuan Bosar ..kek sini ado Undang yang ompek..campo laghi satu Tunku Bosar Tampin.
Den cayo..mesti ado orang nogori yang tak tahu macam mano mulo eh sejarah Undang kek sini.
Moh kito imbau ..

Dedolu..Jelobu ni di bawah kekuasaan Johor. Pado tahun 1725, Sultan Johor pekonan kek anak daro Dato’ Penghulu Rombau. Seri Banun namo eh ..tapi ditolak sobab Seri Banun ni ado pakwo ( tunang ler )..


.. Lopak orang jangan dibajak
Bukit orang jangan ditarah”……
sah cari nahas !

Boto la kan..
“Lombu pogang pado tali
Manusio pogang pado janji”

Sultan Johor pun murka…disuruh la bapak Seri Banun ni mengadap…ha !!..tapi dio antar Si Amat yo..Sultan murko amek la ! Sian Si Amat kono bunuh !!( org Johor jangan emo tau !).

Abeh tu..Tok Penghulu Rombau mintak tolong kawan eh Moyang Salleh poie mengadap Sultan Johor…Moyang Salleh poie jumpo dan ajak samo kengkawan eh yang bogolar To’ Gagah Lela Perkasa, To’ Laut Api, To’ Beruang Hitam dan To’ Bauk..OWooo…5 sahabat ni memang hebat gagah perkaso :


To’ Gagah Lela Perkasa – tiap kali mengeselkan badan kat tiang istano..abeh bergogar macam gempo bumi.


Tok Api – setiap kali ombuih napeh eh..keluar api dari lubang idung eh..abis tebaka langsir //dayang-dayang kocut..pengawal terkoncing-koncing!!

To’ Beruang Hitam- bilo mencaka bondul mo dinding istano laksano beruang sampai abeh semuo eh dicaka hancur lumat.


To; Bauk – pulo melompek macam gimau teruih membaham tanah hinggo belubang sebosa kawah.


Haaa…Sultan Johor dah kocut porut ..buek-buek mujuk Moyang Salleh dengan nak bagi makan-makan..jamuan dirajo la

Ok apo laie..Si Moyang Salleh ni pun orderlaa..untuk makan berlimo orang ni sekor kobau dongan 50 gantang boreh ….( haa…melantak ko apo ni ???)….

Makan punyo makan…orang Johor tegamang…
Ambik ! …si Moyang Salleh pun cakap la “ Jelobu nak keluar dari Johor …sekarang putuihlah tali ke Johor !!!”…sambil melibeh podang eh kek tompayan yang dokek situ
” selagi tompayan ini putuih, selamo itulah putuih eh hubungan Jolobu mo Johor!!”

….Sultan Johor akhirnyo mengiktiraf Moyang Salleh sebagai Rajo Jolobu…dan bermulolah institusi Undang yang pertamo di Negeri Sembilan.

..makam Dato' Moyang Salleh di Kampung Bandar Tinggi, Jelebu




p/s: ..iyer ke tali antara Jelebu-Johor dah putus ?...berapa ramai orang negeri dah kahwin dengan org Johor ?..sila angkat tangan !!!!

Tq kat gruop ARAB..IE celok kisah ni...walau kalah tapi ramai yang puji!!..tahun depan cuba lagi.












21 ulasan:

imanamani berkata...

er.... Cik IE...kena angkat tangan la ni ek...kito orang nogori tapi kawin dongan orang johor...ngengenenge


cik IE. jengah rumah kita...ada persoalan yang mungkin Cik IE buleh solasaikan...heheheh....

ISAC berkata...

Salam IE,

Ko ni cerita sejarah, buat macam cerita kartun pun ada...

Bernafas macam naga, sampai keluar api???

Nak mengakalpun agak2...lah...

Teman oghang Johor....X berani nak masuk suku... :)

Abu Aiman berkata...

50 gantang beras, sekor kobau... pergh... padan la ada super power.

Seronok kan baca citer2 sejarah melayu.

penjejak maya berkata...

salam,

bilo den baco cerito ekau ni buek den tekonang kek kampong laman..

ikan emas berkata...

iman,

nanti den jongah ek..

ikan emas berkata...

Isac,

laa aii..

iyo..ni cerita betoi punya..tak caya ?

bukak buku tarawikh tingkat 5..atau mai singgah kek muzium adat kek jelebu

atau tak caya lagi ?

jumpa Dato Undang Rombau...dio yng cito kan ni..

...bab kuat-kuat tu ntah laa..

p/s: jangan la marah stail lawak ni...tak kan nak tulis ala zaman dodulu pulak !!

ikan emas berkata...

Abuaiman,

memang seronok bila kita tahu kesan dari cerita sejarah tersebut..baru ada rasa jati diri !

...sebenarnya kita ada buat pertandingan

ikan emas berkata...

jejakmaya,

kampung mu kek mano ?

...maaf kalau ayat den tak kono...den cumo numpang jo kek nogori ni!!

al-lavendari berkata...

salam.

saya ngaku saya tak tahu sejarah tu. masa spm matapelajaran tawarikh pun gagal.

terima kasih kerana mengongsikan cerita itu. saya percaya sanad dan matannya dah pun dikaji dan sahih.

Pok Li berkata...

ese orang Luak sg ujung. Porang laie ko.

Abd Razak berkata...

Salam...

Memang saya tak tahu sejarah ni..

Thanks, dapat juga pengetahuan dan fakta baru..

cemomoi berkata...

deyan donga namo yo tompi tak tau crito ey... hebat bona crito, dah tengok lum tompayan tu kot dah cantum smulo mako ey cantum la jolobu tu ngan johor... aiyo putieh mato oang nogori kang

sahromnasrudin berkata...

salam IE..crita pasal Jelebu kne tanya generasi ke 3 da ke 4 org Jelebu..tanye mrk ape prubahan besar yg ada di jelebu??? kah..kah..kah..pasti gelak tawa yg IE akan trime..org yg ada tanah kat jelebu pun, lum tentu nak buat rumah kat citu...( maaf klu bahasa kasar, tp itu realiti)

ikan emas berkata...

En AL,

salam..
dah dpt. signal n3 hari jumaat btajuk memancing tuu...tetiba terus hilang pulak..nape yyek ??

2...sy percaya ramai lagi terutama generasi muda di NS ni tak ..malah mungkin tak tau pun fungsi Dato' Undang tu !! hebat NS kan !

ikan emas berkata...

PokLi,


hehehe..

perang sungai ujung..
Dato Siamang Gagap..

nanti kiter tulsi yek.

balik kg untuk mantai puasa ni ?

ikan emas berkata...

Us.Raz,

yap !
sebenarnya sy sendiri pun baru tau...tu pun mungkin kerana duduk di sini jadi kena ambil tau lah !

ikan emas berkata...

momoi,

bukan setakat tempayan...segala sungai empangan bagai dah bersambung....highway pun suppppp 2 jam pun blh sampai ke Danga Bay !


...ada cerita mengenai sungai muar yang bersambung sampai ke pilah !

ikan emas berkata...

Rom,


amboiiii awak..
kalau org Jelebu ( MP ???) baca nahas awak !

Jelebu luasnya 1,367 kmp..antara daerah terbesar di NS...syg penduduknya hanya 43,000 org shj... yg ada pun tunggal shj..tu sb kena buat kempen tambah populasi di sana ..caranya ???

...bandar yg sejuk ..SUNYI terutama di waktu malam....

...cuma kalau dulu muntah belilak melalui 10 liku tajam nak sampai ke sini..tp skrg ...wah !
rasa macam poie genting !!

ikan emas berkata...

rOM,

KOMEN KE2,

BAB PERUBAHAN TU..
LAIN KALI KITER TULIS EK !

luahfikiran berkata...

Ese bukan orang Negori dan bukan orang Johor. Teman orang Perak. Tetapi teman suka masak lomak cili padi. Sodap !

ikan emas berkata...

LF,

sy pun cuma menumpang shj di NS ni..
ic 08 juga..

dan masih balik kg juga !!!