Isnin, 9 Ogos 2010

Anak Negeri...mai KiTa MaNtai !!!!!

Ini anak gadis Minang ...cun kan ???
( sian pulak ku tengok dia orang ni duk menjunjung tanduk kobau tuu)
Dari kemarin dah ramai anak negeri yang balik kampong…hari ni dan esok yang keje di kampong sendiri pulak ambil cuti..kalau yang tak balik tu maknanya dah lupakan asal usul la tuuu ,mosti kono marah dek omak e( jangan marah !) Jangan heran kalau ada bini yang mencuko sebab lakinya tak nak balik Pilah.iyer la ..esok raya balik lagi….
asyik balik kampong dio ajo.

Masa memula sampai sini dulu… kiter ingat apa ke bendanya ‘mantai’ ni.. ‘bantai’ kita tau la aje..alaa… bantai kat tempat keme maknenye hantam aje lah wei !!

Mantai kat Negeri Sembilan ni ibarat pesta la.. Pesta nak mogang posa atau nak rayo. Kira pre –ramadhan lah gitu. Hebat kata ko..apa tak nya ..cucu cicit balik ..habis kobau ,lembu tumbang sebab nak dibuek rondang dimakan samo lomang !. ..Dah rasa macam nak raya pulak !!..Dedulu mantai ni kira nya pesta gotong royong menyomboleh kobau ko lombu ko .. lopeh tu makan-makan sekeluargo ...baca doa dan esoknya Posa !!!!
Tapi sekarang Mantai kat pasar atau tepi jalan aje...atau kek Seremban ni di Paroi aje
(dipanggil Pesta Mantai juga walau hanya aktiviti jual beli atau Pasar Tani atau beli lemang di tepi jalan je …hehehehe…)

2 tahun dulu sampai kes bergaduh-gaduh sebab berebutkan daging kat Pasar Mantai di Paroi tuu.. harga sekilo hanya RM10….

Ikan Emas tengah dok tunggu juga kok ada jiran sebelah nak hantar rondang negeri dengan lemang.

Itulah ‘keunikan budaya’ di Negeri Sembilan !!

kuih ni IE baru jumpa semalam...kuih orang Minang ,namanya
Godok Galumang


ni lagi satu kuih orang Minang...Lepat Sagan
( mula-mula IE segan nak makan..cuit sikit , alamak sodap u !!!..patutla namanya Kuih Lepat Sagan !! ..)

p/s: Selamat Berpuasa kepada semua rakan..







































35 ulasan:

luahfikiran berkata...

Salam IE,
Kalau IE nak jemput LF memantai, masih sompat lagi (last esok). Beritahu je date, place n time !

Solamat Berposa IE.

relevan berkata...

Jom mantai..

ada buat lemang ke?..

ikan emas berkata...

Dr LF,

alamak..
dah silap ajak la..IE pun tengah tunggu jiran jemput .

'teman' ni sama macam LF jg...

ikan emas berkata...

Mr Relevan

Selamat berpuasa..
( walau berpuasa masih ada program n tugasan nak diselasaikan ).

..lemang banyak kat tepi jalan..order aje la..
nak berapa batang ??
boleh IE hantar !!

Abu Aiman berkata...

ikan emas, meriah jugak pesta mantai ni ye!

tahun ni first time puasa tanpa abah... sedih..

ikan emas berkata...

AbuAiman,

Yap !!

Mantai di NS ni memang happening..kiranya budaya tradisi..
kat tempat lain mgkin biasa dgn kenduri tapi di sini seperti suatu yg wajib !!

Yunus Badawi berkata...

Sepupu saya kahwin dgn org Kuala Pilah. Bila nak puasa atau raya balik kampung mantai.

IE tak nak kahwin org nogori jugak ke? hehehe

ikan emas berkata...

YB,


org negeri ni kucing beranak, itik bertelur pun kena balik kg...
ooppsss..ni orang laa kata.


heheheheheee....

zue berkata...

den pun dah masok geng org nogori..dulu2 pelik juga apo ko bendo hari mantai..kok ada pesta pantai ke..rupo2 nya hari mmbeli bo lah.
esok nak rayo den akan sambut hari mantai kek pekan beranang.
selamat hari mantai dan selamat berposa.

ikan emas berkata...

zue,

kueh kat gambar tuu IE jumpa kek Lenggeng !!!

..beranang byk durian laa ni !!

ONE ZABA berkata...

selamat menyambut bulan ramadan...

selamat menapak dalam bazar ramadan.

ikan emas berkata...

1z,

Selamat Menyambut Ramadhan.

...IE tak suker menapak kat bazar Ramadan wpun dokek ...

tahun ni oder mangkuk tingkat !!!

Abd Razak berkata...

Salam...

Selamat menjalankan ibadah puasa..

ikan emas berkata...

Us Razak,

Salam Ramadhan..

penjejak maya berkata...

salam,

time saya kecik2 dulu slalu dangar sebut hari bantai terfikir gak sape yg kena bantai hehe..

cemomoi berkata...

mantai, rondang daging ko.... sodap bona nampak kuey tu tak ponah dongo pon

Bingai @ Bangang berkata...

Meleleh air lior den tengok godok galumang (cekodok bergelumang) yo lopek sagan (lepat segan) hehehehe

Tapi paling den ghindu buah temponek. Dan tak jumpo laie. Uwaaaaa

Aku Yang Bingai
Bila Pemimpin Mula Berubah di Tendang Terajang

ikan emas berkata...

penjejakmaya,

nak betoikan ..

bukan bantai..tapi MANTAI

ikan emas berkata...

CEMOMOI,

IE ni walau dah lama tgl kat Sban ni pun baru kali pertama jumpa kuih tu..pelik kenapa dalam banyak majlis tak pernah pula dijamu dengan kuih ni.rasa memang sedap !! boleh dipromosikan !

ikan emas berkata...

Bingai,

ish ..
awak ni memang betoi2 bingai la..hehehe

awak org negeri ke ?

den tak pernah pulak dongar "temponek" ...apa benda tu ? tulis laa..boleh IE carikan

Pok Li berkata...

Ese mantai kek Kuantan. Tongah bulan ni kot turun Melako. Nogori tak ado lam jadual. Sori lah.

Pok Li berkata...

Ese mantai kek Kuantan. Tongah bulan ni kot turun Melako. Nogori tak ado lam jadual. Sori lah.

sahromnasrudin berkata...

salam ramdhan..jom mantai kat pantai...kerbau byk kat pantai tue..cume pantai je yg takde kat pantai hehehehehe

ikan emas berkata...

PokLi,

Salam Ramadhan...

kenapa tak singgah NS?
mantai kat kampung PokLi lagi hebat kan !

ikan emas berkata...

sahrom,

hehehehe..

dah pernah sampai kat Pantai ke?

al-lavendari berkata...

nampaknya awak lebih tahu banyak tentang adat dan budaya orang NS dari saya sendiri.

contohnya dua kuih tu, ini baru kali pertama saya tengok.

saya mogang poso hari makan "Takoyaki" kat Mines !

Mak Su berkata...

ese tak ponah jumpo kuih godok galumang tu, alangkah sodap eh kalau ikan emas bolanjo :)

DrSam berkata...

Salam Ramadhan almubarak. semoga diberi keafiatan dan kekuatan menjalani ibadah puasa.

Bingai @ Bangang berkata...

IE,
Temponek tu buah utan den selalu makan bilo orang kampung balik dari utan.
Buah ee macam buah sukun tapi berduri macam cempodak. Isi ee pun cam cempodak. Manih eee omak den kato bersiro gilo.
Meleleh lior den ingek an.

Den bukan oghang nogori tapi bosa kek longging. heheheh

YB - Yang Bingai @ Bangang
Sultan Johor Murka Kerana Poster Bingai di Tendang Terajang

blueCITY® berkata...

selamat berpuasa...

semoga ramdhan kita tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya. amin

salam...

ikan emas berkata...

En AL,

tempat jatuh lagi dikenang ni kan pula tempat cari makan..

kena la ambil tau dunia keliling ..

makan tapoyaki sambil bersampan atau di ruang pejabat aje ???

ikan emas berkata...

maksu,

wah ..

nampaknya ramai yg tak tau lagi kuih ni..

kalau jual kat bazar ramadhan laku nie ..boleh cari duit raya

ikan emas berkata...

Dr Sam,

salam Ramadahan...semoga amal dan rezeki bertambah melimpah ruah

ikan emas berkata...

bingai,

eh ...

teringin bebonar den nak negok buah temponek tu..nanti bila p lenggeng IE cari !

ikan emas berkata...

Sibiru,
salam Ramadhan..

semoga bertambah tingkat keimanan dan sentiasa dirahmati Allah swt