Selasa, 5 Januari 2010

KeMANISan 2009 di NEGERI SEMBILAN...Mai nikmati bersama!!

Perkara yang baik elok dikongsi bersama. Pelbagai kejayaan, peristiwa besar dan projek yang berjaya mencapai matlamat menjadikan orang Negeri Sembilandi bawah pimpinan Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Hassan sepatutnya tersenyum bangga .Mai bersama merasaikan keharuman dan gemilangnya Negeri Sembilan di tahun 2009. Kesejahteraan Rakyat adalah agenda utama Kerajaan negeri. ,

Mai kita renung-renung....

  1. 26 Oktober 2009,DYMM Yang Di-Pertuan Besar ,Tuanku Muhriz ibni Al-Marhum Tuanku Munawir yang dimasyurkan pada 29 Disember 2008 selamat ditabalkan.. Istiadat pertabalan berjaya dilaksanakan dengan penuh adat istiadat dalam suasana gilang gemilang.Lebih 340 orang wakil media dari dalam dan luar Negara membuat liputan di istiadat tersebut.
  2. Selepas asyik tewas dalam beberapa pilihanraya kecil yang diadakan selepas tsunami politik 2008, di PRK N31 Bagan Pinang pada 11 Oktober 2009 BN Berjaya mempertahankan kerusinya dengan kemenangan bergaya.
  3. Laporan Ketua Audit Negara mengiktiraf tatacara Pengurusan Kewangan Kerajaan negeri antara yang terbaik.
  4. Hobin Jang Hobin !!!!!7 November 2009, selepas 61 tahun pasukan bolasepak Negeri Sembilan Berjaya merampas kembali Piala Malaysia . Inilah hasil daripada SUKMA 2004
  5. Kemudahan di Stadium Paroi dan Kompleks Belia dan Sukan telah dinaik taraf.
  6. diwujudkan jawatan Eksekutif Masjid ( kumpulan P&P) yang bertanggungjawab menyelaras, mengurus dan melaksanakan program-program ibadat .,aktiviti keagamaan pelbagai aktiviti social. Masjid sebagai pusat komuniti.
  7. 2009,Negeri Sembilan jadi venue perhimpunan Dakwah Tabligh Sedunia. Lebih 200,000 jemaah tabligh dari seluruh dunia berhimpun di Nilai.
  8. Kerajaan Negeri bersama dengan PEKERTI (Persatuan Isteri Wakil Rakyat dan Pegawai Kanan NS) mendapat pujian kerana kejayan menjadi tuan rumah Program Tahunan Isteri Wakil –Wakil Rakyat Barisan Nasional Malaysia.
  9. BN terus bela nasib rakyat walaupun di kawasan pembangkang. Lantik EXCO/ADUN jadi bapa angkat kawasan berkenaan.
  10. Kecemerlangan Pendidikan. UPSR 2009, NS Berjaya meletakkan diri di tempat kedua terbaik Negara.
  11. Keputusan PMR pun mencapai target/KP1 Negeri untuk meletakkan tempat di kedudukan lima yang terbaik di peringkat kebangsaan..
  12. Memperuntukkan Dana Pelajaran dengan memberi sumbangan kepada pelajar-pelajar yang baru memulakan pengajian di peringkat diploma dan Ijazah.
  13. Seramai 118 orang pelajar anak negeri pula telah menerima galakan RM10,000 bagi Anugerah Graduan Cemerlang Kelas Pertama .
  14. Kelas Agama Petang (KAP) yang dimulakan tahun 2005, terus diperkasakan.
  15. Sebanyak 26 projek bernilai RM332.7 juta diterima di bawah RMK-9 .Pada 2009 sebanyak 83% projek telah dilaksanakan. 20% masih dalam tempoh untuk disiapkan. ..RMK-9 ada setahun lagi. Tak ada projek sakit !!
  16. Projek dan pendidikan keagamaan juga tidak dilupakan..( alaa…lupa lak faktanya..)
  17. NS nak muncul sebagai hub pendidikan Negara. Pembinaan Kompleks Pendidikan Bandar Ensteks,Labu bernilai RM1.3 biion dah dimulakan.Melibatkan empat ( 4) institusi pendidikan utama iaitu Institiut Aminudin Baki (IAB) ,Kolej Tunku Kursiah (TKC),English Language Teaching Centre (ELTC) dan Institiut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).
  18. Nak tengok anak bulan ?.Baitul Hilal pusat cerapan di Tanjung Tuan, P.Dickson tempat nak tengok anak bulan tiap kali bulan puasa dan raya akan dibangunkan menjadi sebuah Kompleks Penyuburan Ilmu Falak .
  19. Dasar Jaringan Keselamatan Sosial yang diilhamkan sejak beberapa tahun telah berjaya menyalurkan bantuan kepada 14,161 penerima sehingga Okt yang lalu.Sebanyak RM38 juta bantuan telah disalur dan RM11 juta disalurkan untuk baik pulih rumah orang miskin.Dan Pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) lalu telah meluluskan peruntukan tambahan sebanyak RM1.8 juta untuk disalurkan kepada penerima bantuan bagi bulan November, Disember dan Januari 2010. ( ni belum lg bantuan dari BaitulMal, JHOEA....dll)
  20. Negeri Sembilan satu-satu negeri yang mampu menghapuskan kemiskinan tegar…( tak caya ?..tunggu la laporan rasmi)
  21. Sebanyak 5 buah masjid telah siap/sedang dibina .6 buah lagi akan masuk dalam projek RMK-10.
  22. Pembinaan jalan Lingkaran Tengah …orang Kl dah boleh balik ke Paroi, atau Pilah terus guna highway ini.
  23. Setelah menunggu hampir 40 tahun akhirnya mai poei Pilah , Bahau ikut jalan baru..Tak payah berpusing kek Bukit tengkolok (pinjam ayat adukataruna) laghi.’Laluan Sutera’ Seremban-Kuala Pilah sejauh 6.9 km bernilai RM109.5 juta 9 geran khusus Kerajaan Persekutuan) dibuka rasmi pada 25 November.Ada lima jambatan,salah satunya kedua tertinggi di Malaysia dengan ketinggian 48 meter.
  24. Dalam gawat ekonomi dunia pun, NS mampu membawa sebanyak RM 200 juta pelaburan .Tak lama lagi, Kilang Coca Cola ( bukan F&N punyer) akan dibuka Ensteks.
  25. Sebanyak 118 pertubuhan bukan kerajaan, persatuan, sekolah dan rumah ibadat menerima bantuan daripada kerajaan negeri berjumlah RM912,500 keseluruhannya.
  26. Jabatan Bekalan Air dah jadi SAINS…TARIF AIR TAK NAIK.Projek RM 1.22 bilion untuk atasi gangguan bekalan air.Projek utama Skim Bekalan Air Triang,Jelebubu (RM850 juta),Skim Bekalan Air Batu Hampar,Rembau ( RM350 juta) dan Projek Penukaran Saluran Paip di Tampin (RM20 juta)….siap ada terowong lagi!!
  27. Daripada lebih 5,122 aduan awam,sebanyak 4,678 atau 91% aduan telah dapat diselesaikan.
  28. 29 September 2009, Port Dickson diisytiharkan sebagai Bandar Tentera Darat.Kerajaan Negeri meletakkan PD sebagai sebuah destinasi PWT iaitu Pelancongan, Wellness dan Tentera.
  29. Terbinanya Pusat Kegiatan Saudara Baru yang pertama di Malaysia …Projek bernilai RM7.7 JUTA terletak Taman Seri Rahang...macam-macam kemudahan disediakan untuk mualaf kaum Cina.
  30. Kempen ‘ Work in Kl, stay in Seremban” ...mai ramai-ramai beli rumah kat Seremban!!


Ada banyak lagi yang hebat-hebat …………….# Lapangan Terbang tak jadi pulak !!!
Semoga Negeri Sembilan terus makmur, aman damai dan sejahtera…bes tau duk kat sini!!


10 ulasan:

nohas berkata...

Selamat Tahun Baru 2010..nak commute dari Seremban ke KL, rasanya tak sanggup den..duit minyaknya, tol lagi, keluar gelap, balik pun golap..

semoga NS terus maju dibwh pimpinan duli tuanku yg bijak pandai (bapa + anak)..

ikan emas berkata...

nohas,
ikan emas dah puas ulang alik kl-sban..drive snd,kkdg ada pilot,naik bas khas terus depan ofc. kdg kala senyum bila diingat. Laa ni keje Sban pun blk lewat jgk !!

...ttp rs tak mau lg..sb tak rela nk keluar menoreh g ( ayat kwn)

al-lavendari berkata...

banyak sungguh ye pencapaian yang membanggakan orang2 NS. Tak silap saya beli rumah di LH! Bila haiwei LEKAS siap nanti, lagi cepat sampai ofis. Tapi ese sobonar ee orang Kodah ... tak berapo jauh dari Joseh arah ke Bahau.

Tanpa Nama berkata...

sy kurg arif tntg N9..
huhu

sdg mmbaca

ikan emas berkata...

Al-Lavendari,
den pun tak nyosal boli umah kek sban...kek pokan laghi !Mcm LH gak...

ikan emas berkata...

Jane,
mai risik-risik dan kenal-kenal NS, T.K dtg singgah

SpotrimOren berkata...

banggo den jadi oghang negoghi semilan...mcm2 ado dah kek sini...walaupun den duk coghuk negoghi...mekaseh kerajaan negeri dan pusat...mekaseh BN...

ikan emas berkata...

nyamuk,
jgn biarkan kobaow ko telopeh..
nanti jd sarang nyamuk ;al!!

Mak Su berkata...

saya sayang kampung saya di rembau nun, tapi sayang, kerap tak de air time raya :(

tapi saya tetap sayangkan NS

ikan emas berkata...

Salam Maksu,
tu laa baca perkara 26..
Insyallah semoga tiada lagi masalah air kat NS ni..