Sabtu, 9 Januari 2010

Rokok- "Mak, susu adik dah habis !!!"

Harga minimum bagi 20 batang rokok ialah RM6.40 atau RM0.32 sebatang.Ikan emas bukan nak tulis isu kenaikan harga barang TETAPI mai kita fikir kenapa walau berkali-kali dan berganda-ganda pun harga rokok naik, tetapi bilangan perokok terus meningkat ..
Cerita bab kesihatan dan rokok ni banyak. Dari sudut psikologi Islam pun boleh dibicarakan. Atau memang benar teori Sigmund Freud ?

Apa kena mengena Frued dengan rokok? Doktrin Freud melalui teorinya, memperkenalkan satu konsep psikodinamik dikenali libido, iaitu tenaga seks yang ada pada setiap manusia semasa dilahirkan. Teori libido ini disebut dengan "hakikat (essence) dari doktrin psikoanalisis". Semua kehebatan budaya manusia, seperti seni, perundangan, agama dll. dipandang sebagai perkembangan libido. Pada bayi aktiviti libido itu ialah menghisap susu ibu, mengisap puting dan mengisap jari. Setelah dewasa libido itu terarah dalam hubungan seksual, atau berupa kreativiti seni, sastera, muzik atau lain-lain aktiviti yang disebut dengan "displacement" atau mungkin juga sebagai suatu pelarian. Naluri seksual libido ini menurut Freud adalah sumber dari karya kreatif.
Jadi adakah benar ketidakpuasan menikmati susuan ibu ketika baby dulu ( alaa sebab mak tak sudi atau dek sebab mak nak bagi cepat-cepat dapat adik baru) dulu adalah punca kenapa manusia dewasa merokok? Siapa setuju angkat tangan !!!


15 ulasan:

Frodo Baggins berkata...

erkkkk?
hahahhahahaha
mende teori ni
x betul
x setuju


>>_____<<

saniza berkata...

apa apa je la....

al-lavendari berkata...

saya tak angkat tangan !

Umar Abdul Aziz Bin Hj Mohd Affandi Bin Abdul Rahman berkata...

Helo,kenal x dengan blog mysterygraphy ? blog tu dah berpindah ke blog ini http://ohmisteri.blogspot.com ,ok silalah ke sane plak

ikan emas berkata...

Frodo,
nilah yg akak belajo dulu..

ikan emas berkata...

Saniza,
kita bukan spesies yg membazir kan!!

ikan emas berkata...

silavendar,
kalau tak angkat tangan, angkat kaki ke?
keh keh keh

xiiinam berkata...

Assalamualaikum Tuan Rumah...


Terima kasih atas kunjungan ke xiiinam....

Jumpa selalu!

nohas berkata...

Ada juga teori mcm tu ye..ada yg hisap rokok kerna putus cinta, nak release tension, dll..

Yang hisap dadah tu, mungkin teorinya langsung tak dapat susu ibu, kot?

Mak Su berkata...

wakakakaka, iya ker?

ikan emas berkata...

nohas, maksu
ini cuma teori saja..

Wallahhualam !!

ghostWRITER berkata...

nasib baik den tak merokok...kena tanya kak jem ni... dia rokok tak..kuang2..

ikan emas berkata...

Ghost,
kirim salam kat kak jem ek..
rindu la kat dia.
Pesan tinggalkan rokok tu..
tu sebab Abe dia asyik tinggalkan dia aje.

Goldman berkata...

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi saya di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

Terima kasih.

日月神教-任我行 berkata...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室