Rabu, 9 September 2009

N31 Bagan Pinang-Bila Tarikh Mengundi?

Ke bukit sudah, ke permatang pun sudah ,kali ini kita ke bagan pula.
Hari Senayan 14hb nanti SPR akan bermesyuarat nak menentukan tarikh hari penamaan calun dan hari mengundi bagi pengundi N31 Bagan Pinang.

Mungkin agak sukar ahli SPR nak mencari tarikh yang sesuai di hati semua pihak.Berdasarkan beberapa PRK lalu nampak sangat SPR mengambil kira dairi dan hari orang parti ( yang pasti BN laa). Mai kita tengok tarikh yang fengsui (?) kata elok.

Kalau dikira dari tarikh kekosongan kerusi bermakna hari pengundian mesti dilaksanakan sebelum 4 November.

SPR kata nak tengok tarikh peristiwa penting negara...

La la la la ...Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Ikan Emas nak cuti balik T.Ensen sampai 27hb...dah tentu la orang lain ,orang parti, orang SPR pun nak beraya sakan ..nanti sape pulak nak jaga peti undi.

Pemilihan jawatan tertinggi MIC tak lama lagi, 12 Sept ni nak berlawan dah! waduh !! Sonti bertanding jawatan Timbalan Presiden. Sah-sah dia bukan pilihan Samy. Kat Bagan Pinang ada 19.9% atau 2,824 orang pengundi India...ish..pengundi India kat Bagan Pinang duduk kat estet jer. 2 estet besar kat sini ialah Estet Siliau dan Aterton. Mereka pergi ke persidangan tersebut ke?

Perhimpunan Agong UMNO dijangka akan diadakan pada 13 hingga 16 Oktober.Tahun ni tak kan nak tangguh lagi. Ni kali pertama Najib terajui.Dulu Pak Lah punya fasal tangguh sampai Mac.Malu lah kalau tangguh jg. Ketua Bahagian UMNO T.Kemang ni orang lama dalam UMNO . Dah banyak kali sebok masa persidangan UMNO.Tapi enam tahun rehat.Dah rasa menang kalah .Yang jadi perwakilan 7 orang,yang lain tu takat pergi sebok-sebok , shopping aje.

Sidang Dewan Rakyat dijadualkan start 19 Oktober.Orang PD yang kena masuk Parlimen tarikh tu hanya Dato’ Kamrul Baharin MP PKR lak tuu..biar dia jer yang jalankan tanggungjawab dia sebab dah menang dan dipilih org T.Kemang suruh masuk dalam parlimen. Nanti kalau tak pergi kena pecat pulak!!. Speaker pun tak de hal kat prk ni.Rakyat Bagan Pinang yg lain tau ke ntah fasal sidang parlimen ni.Ooooo...nak bagi Najib, TPM ,Menteri lain terutama Zahid menyebok kat Bagan Pinang yer? .Hadi Awang dan Anwar, Nizar pun sama juga.

Kali ini persidangan parlimen panjang sikit.Sebab pada 23 Oktober Najib nak bentang bajet 2010. ( Wah ...impak besar jg PRK ni kalau tak de berita yang gumbira..bonus, naik pangkat tentera?)

Satu lagi. 20 Oktober ni penerbangan pertama jemaah haji Malaysia bertolak ke tanah suci. Ikan emas tak survey pulak berapa ramai pengundi Bagan Pinang yang nak pergi Mekah kali ni.Nanti laa kita semak . Mana tau nama-nama yang disebut2 dah dapat seru pergi haji., risau juga hati nanti terlepas peluang pulak jadi calon.

Haa, ni satu lagi yang patut SPR betul2 ambil kira..kat NS ,Bulan Oktober bulan Pertabalan.Istiadat Pertabalan DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan..24-26 acara istiadat. Ada hampir 40 acara lain yang akan diadakan sempena sambutan ini mulai 1 Oktober hingga la awal bulan Nov.Semuanya melibatkan bukan sahaja kerabat diraja, kakitangan kerajaan malah semua rakyat jelato seanterio Nogori akan meraikannya termasuklah orang Bagan Pinang. Ikan emas dah tempah baju baru daa.

Sekarang SPR tak bagi tempoh berkempen lama-lama . Hanya 7-10 hari aje.
Jadi bila tarikh sesuai ? Ntah tak tau nak jawab, Ikan emas bukan ahli SPR.Nak tanya Nujum Pak Belalang laa..

Sebok sungguh orang N.Sembilan
Bulan sepuluh bulan pertabalan
Meraikan tuanku payung naungan
Walau apa pun rakyat kena didahulukan
.

Nex entri kita teropong sape yang nak jadi calon. Kalau nak masuk nama , sila daftar .....

7 ulasan:

Media Cyber berkata...

zaman pak lah mmg zaman yang paling teruk ... tatau nak komen camne.. penghancur segalanya..

imanshah berkata...

Wah banyak betol tarikh2 penting..semuanya dalam kepala ikan emas ya..syabas!!

ikan emas berkata...

laa...satu lagi yg ikan lupo lak..17/10 Deepavali.Yg 2,000 tu nk jg raya!

ehh..nk tanya, bl ms ckgu ni msk kelas?

mawar_berduri berkata...

Wah..wah...ni misti terror sejarah dulu...ingat je tarikh2 tersebut...sy kurang berminat ngan dunia Politik ni.....semua ade agenda yang tersendiri

daaksaytunk berkata...

tarikh semua dah ada, jangan lupa pula bagi duait raya, zakat pula jgn buat2 lupa..huhuhu.. SELAMAT HARI RAYA IKAN EMAS!!

Faizal Zakaria's Blog berkata...

Sampai tarikh... Pergi je mengundi :-)

















Semalam Adalah Sejarah. Hari Ini Adalah Hadiah.
Esok Adalah Misteri.... Jangan permudahkan
;-)
>>> Blog 1 Malaysia <<<

ikan emas berkata...

Mawar,
dl sejarah dpt nyawa2 ikan jer..tp la ni kena ambik tau.Politik sebagai cara mengurus kehidupan nak tak nak kena jg..mcam2 jenis politik ada.

dak politik,
zakat dah ada org tlg bayarkan.Laa Najib tak bagi akak duit raya la.Ni rasa mcm nak merajuk ni.

Faizal,
tk menjenguk sini.Nanti ikan emas jenguk ke sana lak.