Jumaat, 24 April 2009

NAK TAU MANA I BELI PERFUME INI?

Soalan di atas merupakan satu ungkapan pertanyaan yang punyai banyak erti yang boleh ditafsirkan kepada sesiapa yang disoal.
Komunikasi adalah proses berkongsi pengalaman yang bertujuan untuk memberitahu,memahami,mengenali,mengetahui apa yang difikir,dirasai dll. Bercakap ,berbual adalah salah satu cara untuk berkomunikasi…( Opss ,seorang staf sy hanya berkomunikasi dgn saya guna sms jer tau .. dah itu cara yang boleh dia lakukan).



  1. Tapi jangan lupa kemahiran bercakap tak semestinya mahir berkomunikasi.. Mari kita tinjau komunikasi atau aktiviti bercakap-cakap bagi wanita ...( gossip ??? ) :-

  2. bercakap suatu nikmat kepuasan..tak dapat bercakap satu hari atau satu minit pun dah cukup pening !
  3. bercakap (mengucapkan) untuk menyatakan rasa cintanya ,kasih sayangnya secara berterusan bagai air yang mengalir....tak dapat nak disimpan-simpan perasaan ini..nak cepat-cepat bagi orang tau apa yang ada dalam fikiran mereka.
  4. mengungkapkan emosi secara ’verbal’ ..nak bagi orang tau dan yakin emosinya tak kiranya emosi suka,duka,gembira,kecewa,merajuk,marah..apa-apa aje laa.
  5. mendedahkan dan menonjolkan diri..pot.pet pot pet....ahh aku lebih hebat dari si minah tu..
  6. Suka bercakap perkara yang sama berulang-ulang..isu yang sama ,,kisah keluarga ,anak , suami,fesyen ,kosmetik,masakan....skandal ??
  7. menunjukkan kuasa dan status ....’jam ni husband i beli masa dia out station kat London...” ...”handbag ni i beli masa shopping kat pavilion..”..tak tanya pun !!
  8. tak kedekut untuk berkongsi pengalaman ....isu rumah tangga,kesihatan wanita,mertua..sampai kadang-kadang hal-hal yang tak sepatutnya nak dicerita jugak!
  9. menyatakan pujian-pujian dengan keikhlasan ...semalam ku puji tudung si Mak Siti..tup-tup tengahari terus dia pergi beli lagi dua helai !!! hebat kan pengaruh pujian ?
  10. menunjukkan prihatin,simpati dan empati..tahap menolong !!
  11. suatu kaedah ’escapism’ ...suatu terapi , daripada simpan dalam hati baik luahkan sahaja walau tak kena tempat dan orangnya.
  12. Memujuk dan merayu...kemahiran bercakap membantu menutup keegooan diri,mengawal tahap kesabaran walau terpaksa sampai ke tahap lupa diri ..
  13. Helah bela diri..biasanya orang-orang yang hipokrit pandai memutar belit ayat,melindungi kelemahan diri..mulut satu ,lidah bercabang-cabang ..awas !! akhirnya ia menjadi suatu fitnah..’ lidah itu lebih tajam daripada pedang’ ..Ingat kemahiran bercakap bukan bermakna anda boleh bercakap apa sahaja ..fitnah itu sama seperti membunuh!!

    Mungkin ada yang tidak sependapat dengan aku..ini sekadar catatan ,sekadar ingat-mengingati ..Yang baik tentu lah kemahiran bercakap digunakan untuk menyampaikan ilmu yang baik. Hargailah dan biarlah anugerah ’bercakap’ yang Allah kurniakan ini sebagai suatu nikmat yang mesti disyukuri dan diguna ke arah kebaikan bukan untuk keburukan.
    Banyak bercakap adalah perbuatan sia-sia, melainkan percakapan itu mendatangkan manfaat dan berpesan-pesan mengenai hal kebaikan antara satu sama lain adalah dituntut. Saidina Ali Abi Talib berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Barang siapa banyak cakapnya, sedikit malunya dan sedikit waraknya (mudah membuat yang haram), matilah hatinya. Maka dia akan hidup berbuat barang sekehendak hatinya.”


p/s: Monolog pun antara rahsia luahan..tidak semua perkara boleh dicakapkan kepada orang kedua atau ketiga ......

5 ulasan:

Awanama berkata...

haha..meme susoh nok komunikasi kak tempak kijo.. sesumpoh suko cantah2...

Pok Li berkata...

Komunikasi sentiasa berlaku samada dengan orang sekitar atau diri sendiri. Mengikut kajian 80 peratus kita berdialog dengan diri sendiri.

intansuri berkata...

sinis dan penuh sindiran.
Mungkin ada yang terasa.

ikan emas berkata...

Tanpa nama-kita kena pandai mengurus orang-orang seperti itu.

Pokli,
Betul sangat tuu..org komunikasi la katakan..

intansuri,
ini hanya catatan 'merapu' saya.
Ada byk nota atau artikel yg lebih ilmiah boleh dirujuk.

scorpio berkata...

Salam

Apa yang dihuraikan ada betulnya. Klu tk tahu komunikasi bagaimana utk menyampaikan maklumat yg penting.Ada baik dan buruknya, jadi lu pikirla sendiri.....