Khamis, 25 Ogos 2011

CerITA sEORANG wANITA

4.00 am – uwahhhhh!!!..kalau rasa sempat solat tahajud. Cari beras..atau roti canai ke capati ke….masak apa yang patut….Eh ! air tak buat buat lagi..

5.00 am – tuk! Tuk! tuk !….berapa banyak pintu yang diketuk ..sekali, dua kali, tiga kali..berkali-kali…masih tak bangun lagi !..ah ! Bangunnnnnnnn!!!!

5.30 am – kemas semula segala hidangan..pinggan mangkuk dah penuh singki…terpandang pulak kain sebakul tak masuk mesin lagi..cuci pinggan, cuci periuk belanga..lap meja , lap dapur..capai penyapu..cuci lantai..mop mana yang nampak…

…hah ??..dah azan..kerja tak selesai lagi ni..

6.00 am – bilik air..ah ..dah ada bau ‘wangi’ pulak ..aaa..ada berus..sental sikit..mandi..wuduk..
Solat subuh…panjangkan doa untuk kedua-dua ibu bapa..keluaraga..anak-anak..rakan sahabat dan seluruh Muslimin dan muslimat…Amin!!!!

..laaa..da pukul 6.45..apa baju nak pakai hari ni ??..oo hari ini hari Khamis..tak per hari ni batik biru la..ala tak bergosok lagi..jenguk kotak make up..sapu sikit pipi ,calit kat mata..merah di bibir kena nipis sikit bulan-bulan puasa ni.

…omak aii..nak rehat kejap la..1..2 minit jer!
Opss..lupa pulak..ketuk pintu bilik lagi !!! tuk! Tuk! Tuk! Tuk!!!...bangun !!!! pergi kerje , pergi kelas !!!

Eh! Mana pulak kunci kereta ni???...

Kesian pulak tengok pokok ni..Jenguk la kejap ..jangan merajuk ya..kita nak pergi kerja ni. Tak per musim hujan ni kau nampak segar !!

Bye !bye !bye !!!..aduhai…putaran lagu raya yang penuh syahdu!!

8.00 pagi – 5.00 petang – hai bos, hi kawan, hi klien…banyaknya benda atas meja ni..kring…kring…kring…

Hah ??..dah pukul lima tapi masih banyak perkara nak selesai lagi ni..ada mesyuarat la pulak..malam ni ada jemputan berbuka puasa …Helo..Minah!..akak nak oder..tomyam, kailan belacan, nasi pattaya, daging masak merah..sotong goreng tepung…hah ??? dah tutup ???..pekerja balik kampung dah???

6.30 ptg --- mana la nak singgah ni..banyak gerai dah tutup. .kita masak la apa yang ada…ikan sardin pun ok apa!!

7.25 malam – siap !!!..Allahhuakbar! Allahhuakbar! Allahhuakbar!
Singki lagi…Hari ni kita nak Terawih di mana ??

12.00 malam …..oh alamak!..raya dah dekat..aku tak siap apa-apa lagi ni …
………………………zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

p/s : Walaupun ini bukan IE tetapi beginilah senario sehari bagi seorang wanita .Selamat Hari Wanita!!














1 ulasan: