Isnin, 29 November 2010

Siapa Dalang Mempermainkan Ayat Suci Al-Quran..???

Berita dari dewan di mana berlansungnya kongres sebuah parti yang katanya memperjuangkan keadilansemua kaum sorang sebab mata tinggal sebelah. Kononnya Semangat 1Malaysia maka berdirilah seorang yang namanya kesavan subramaniam mahu menunjukkan kehandalannya mahu mengalahkan Dr Redzuan Tea atau pun Ust Ravi dalam mentafsir kitab suci agama Islam… ayat 190 dan 191 surah Ali-Imran.

betullah sama ada tukang cakap tu yang silap dan memang tak tahu apa pun

atau ada si tukang tulis yang beragama Islam sengaja memutar belitkan tafsir itu untuk kepentingan peribadinya .

Maklumlah ada individu di Malaysia ni yang dilahirkan sebagai ‘anugerah tuhan’ ,dilahirkan untuk memerintah ‘putrajaya’ dilahirkan untuk memecahbelahkan kaum Melayu, semua kaum di negara ini !!!

Ini tafsiran yang dibaca oleh Subramaniam @siapa tukang tulis nya ????);

"Firman Allah dalam kitab al-Quran surah Ali-Imran yang berbunyi begini, sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya siang dan malam, maka terdapatlah tanda-tanda manusia berakal agar kita sentiasa berfikir, agar minda diasuh dan terbentuk dengan baik lalu seterusnya melakarkan budaya sihat supaya tidak songsang dan tidak menyeleweng dari norma-norma kehidupan manusia yang beradab lagi bertamadun."


INI PULA TAFSIRAN YANG IKAN EMAS SEMAK ......(mohon perbetulkan sekiranya silap...)

190
إِنَّفِي خَلْقِالسَّمَاوَاتِوَالأَرْضِوَاخْتِلاَفِاللَّيْلِوَالنَّهَارِلآيَاتٍلِّأُوْلِيالألْبَابِ
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,
(QS. 3:190) ::Terjemahan:: ::Tafsir:: ::Asbabun Nuzul::

191
الَّذِينَيَذْكُرُونَاللّهَقِيَامًا وَقُعُودًاوَعَلَىَجُنُوبِهِمْوَيَتَفَكَّرُونَفِي خَلْقِالسَّمَاوَاتِوَالأَرْضِرَبَّنَامَاخَلَقْتَهَذا بَاطِلاًسُبْحَانَكَفَقِنَاعَذَابَالنَّارِ
(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata):` Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.
(QS. 3:191) ::Terjemahan:: ::Tafsir:: ::Asbabun Nuzul::

Ikan emas bukan ustazah ..bukan bijak pandai untuk tafsiran ini, namun amat sakit rasanya bila ayat Quran ini dihuraikan dengan tafsiran yang mengelirukan umat…
Wahai umatku…berhati-hatilah dengan “ustaz-ustaz “sebegini.

Ya Allah...ampunilah kami










21 ulasan:

sahromnasrudin berkata...

salam ziarah hajjah....saya tak ikuti kongres tue..tak tau pun sape yang menang dan kalah tapi moral yang saya belajar adalah orang politik semuanya tak boleh dipercayai..

ikan emas berkata...

ROM,

salam kembali...

ish ish ish...
jangan macam tu...kalau tak der orang plitik tak aman jugak kita ni...merekalah yang sama-sama berjuang untuk kehidupan kita.

jgn sebab setitik nila habis susu sebelanga awak buang !

Tanpa Nama berkata...

Nak buat cmner bro, dlm PKR bukannya ramai sgt alim ulama pun, kalu ade pun yg jenis suka panggil org lain dengan gelaran bapak syaitan ade le, org tu pun bru2 ni dpt tmbh bini bru. YG lain semuanya tukang angguk kepeda Anuaww je.

Jd, si Hindu mabok (cuba peratikan cara cakapnye) tu, nk isi kekosongan alim ulama dlm PKR tu le. Tafsir Al-Quran pun tunggang-langgang dan jgn lupe dlm PR juga ade 'ustad' Cina makan babi yg pernah menokok tmbh surah, surah Aura.. oernah dengar ke?? MasyaAllah, ape org Islam dlm PR lakukan bile ade yg permain2kan Al-Quran ni???

al-lavendari berkata...

negara kita ni macam tak ada undang-undang ! siapa nak cakap apa, silakan.

Rozali berkata...

Assalamualaikum IE

Allahuakbar
sama2 kita berdoa
untuk kemenanggan Islam

Wassalam

Cempaka R.Minta berkata...

hii
cempaka baca tak mau comment tak ada ilmu hal hal macam ni

Abd Razak berkata...

Salam...

Kenapalah tak orang tegur mereka ni kan!

ikan emas berkata...

Takbernama..

lepas minum kotttt

...masalahnya dia rujuk kat siapa ???

ikan emas berkata...

Tuan LH,

undang-undang ada...tapi selalu langgar trafficlight..polis tak nampak tu sebab depa seronok yang buat lagi...

ikan emas berkata...

TOKLI,

salam juga.

Aminnnnn!!!

Semoga negara kita aman damai...senang kita hidup.

ikan emas berkata...

CEMPAKA,

IE HARGAI..NAMUN KITA KENA AMBIL TAHU JG APA YANG TERJADI DALAM NEGARA KITA..

ikan emas berkata...

UST RAZ,

SALAM,

BENAR...PELIKNYA DALAM DEWAN YG RAMAI TIADA KE YG TAHU BAHASA ARAB ?


..PERSOALANNYA SIAPA SEBANRNYA YG MENJADI PENTERJEMAH AYAT TERSEBUT ??

MR GURGLE KOT?

ikan emas berkata...

UST RAZ,

SALAM,

BENAR...PELIKNYA DALAM DEWAN YG RAMAI TIADA KE YG TAHU BAHASA ARAB ?


..PERSOALANNYA SIAPA SEBANRNYA YG MENJADI PENTERJEMAH AYAT TERSEBUT ??

MR GURGLE KOT?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

rasanya puakyang bising tu lagi banyak mainkan ayat al quran ni.... cuba semak semak.... orang kafir main kan ayat kita jangan bising.kalau yang islam main kan ayat itu yang kita risau

al-lavendari berkata...

saya kata macam tak ada undang2 kerana kalau ada undang2 tapi tak ada pelaksanaan serupa macam tak ada undang2 juga.

saya berkata begitu sebab .. cuba baca entri terbaru saya. awak akan tahulah sebabnya.

Cempaka R.Minta berkata...

hii akak ikan emas yang comel
jawapan pertanyaan akak ikan emas
brutalsolo ,apa ya,,dah lihat post terbaru dia..banyak yang tersirat.. cina yang lebih 3000 tahun pun perlukan islam

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

dalangnya mesti panadi main wayang kulit kot kat gua selamber

en_me berkata...

muger2 negara akan tetap aman damai sejahtera sentosa senantiasa.. aminn

Lana~Bulu berkata...

nak buat lagu mana?
sapa yg nak bertanggung jawab..?
bukankah tanggung jawab kita semua kan?
betol kan yg mana rasa tak kena...
ikut step teguran yg diberikan by Rasul kita..

tajnur berkata...

Assalamualaikum wbt
Apa yg dihuraikan oleh Kesavan hanya menafsirkan setakat QS 3:190 saja dan tidak menyentuh pada QS 2:191. Ada pun ayat seterusnya dlm QS:190 ...agar minda diasuh dan terbentuk dengan baik lalu seterusnya melakarkan budaya sihat supaya tidak songsang dan tidak menyeleweng dari norma-norma kehidupan manusia yang beradab lagi bertamadun."
...hanyalah huraiannya saja berdasarkan maksud ayat `org2 yg mempunyai empunya jantung/hati`. Tetapi tafsiran menyatakan org2 yg berakal berpandukan kepada nas AlQuran Surah AlAraaf:179 وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ ڪَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ‌ۖ لَهُمۡ قُلُوبٌ۬ لَّا يَفۡقَهُونَ بِہَا Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu MEMAHAMI dengannya (ayat-ayat Allah)
Memahami sesuatu mmg dihati. Oleh itu, memikir=BERAKAL=m`punyai hati
Sebenarnya, ini masalah politik kedua2 belah pihak, jgn kita terperangkap mrk ada teks yg diberi oleh seseorang utk dibaca dan kita pula jgn terikut rentak dimanipulasikan oleh kedua2 pihak.
Wallahulam

Tanpa Nama berkata...

Hei blog yang sangat bagus! Man .. Indah .. Amazing .. Saya akan bookmark blog anda dan mengambil feed juga ....