Rabu, 10 November 2010

Biarlah Hati Kita Sentiasa Bersih Dan Suci....

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir

Bagaimana nak berdepan dengan manusia yang memiliki hati yang busuk, yang sentiasa bersangka buruk, yang hasad, yang mulut jahat ,yang tak bersyukur ??


Sentiasa memberi maaf terhadap apa juga tindakannya…
( tak rugi kalau kita maafkan dia…)


Fikirkan yang positif sahaja terhadap dia
(syaitan suka tengok kalau kita benci dan marah-marah…)


Pujilah dia ..sebut yang baik-baik sahaja tentang dia..jangan makin dikeji
( pulak….asyik nak jaga hati dia aje…hati kita sakit juga)


Mai kita gelakkan dia….hahahaha
(anggap perangai dia macam bebudak…tak cukup umur)

Bomohkan dia….biar dia jadi bisu
( hah ???......awak pulak yang dapat dosa !!!)


Doakan supaya hatinya dapat dibersihkan
( kalau elok beri dia Clorox…..cepat sikit cucinya)


Jangan buruk sangka kat dia…agaknya dia ada masalah kot..
( oooo…kes helah bela diri la ni……siannnnnnn…….mai kita bantu dia.)


Peduli la apa dia nak buat…buat do no jer..
(biar dia jadi kera sumbang !! hehehehe...)

Selamatkan diri kami daripada azabMu

Jauhkan diri kami dari bisikan syaitan

Hindarkan diri kami dari tipu dayanya

Selamat diri kami daripada azabMu

Hampirkan diri kami padaMu Ya Rahman































11 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum IE

terima kasih atas peringatan tu

amin amin harapan dan doa

Wassalam

MOHD ZHARIF BADRUL berkata...

lama rasanya tak menjenguk blog ni :)
harap penulis sihat dan terus meng 'update' blog :D

ikan emas berkata...

PakZali,

amin!!!

peringatan untuk diri sendiri jg

ikan emas berkata...

Zharif,

T.KASIH INGAT NAK DATANG BERTANDANG LAGI..TUAN PUNYA NI SIHAT ALHAMDULLILAH...CUMA BLOG NI JER YG KURANG DIUPDATE..

AWAK PUN SEBOK SGT KE ? JARANG UPDATE ? MOGA SUKSES

kakcik berkata...

Amin Ya Rabbal 'Alamin. Perkenankanlah doa hambaMu Ya Allah.

ikan emas berkata...

KAKCHIK,



DOA DAN ZIKIR UBAT PALING MUJARAB..

Abd Razak berkata...

Salam...

Mendoakan agar ianya menjadi baik itulah sebaiknya, mungkin suatu hari nanti dia lebih baik daripada kita..

Abu Aiman berkata...

salam.
susah kan kalau ada or cenggini di sekitar kita. doakan yg terbaik ajelah...

sahromnasrudin berkata...

Allahhumma inna nas aluka ridhawaljannah..wana'u zubika min sakhotiwannar....

relevan berkata...

Clorox ..buat memutihkan baju jer..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

SALAM ..
CLOROX BOLEH MEMUTIHKAN APA SAJA...ERR HERBA AL JABAR BOLEH UNTUK HATI KOT