Rabu, 29 September 2010

FiKirkan YanG PosiTif Sahaja !!

Anda terganggu ? Fikiran celaru ?
Persepsi sentiasa negatif
Dah tentu kerana ia berpunca dari pandangan buruk terhadap diri sendiri.
Hukum dan burukkan diri sendiri.
Merendahkan diri sendiri .
Berselindung disebalik kekurangan diri sehingga memburukkan orang lain..?

Mai kita cuba hilangkan pemikiran negatif ini ;



  1. Fikirkan hidup pada masa ini. Jangan dikurung dengan kehidupan silam atau ketakuran menghadapi hidup hari esok.

  2. Katakan yang positif sahaja. Katakan pada diri kita bahawa kita kuat, kita mampu. Ucapkan perkara tersebut terus-menerus, tiap masa, bila-bilapun.

  3. Yakin pada kekuatan fikiran positf. Jika kita berfikir positif, perkara-perkara positif akan datang dan kesukaran-kesukaran akan terasa lebih ringan.

  4. Telusuri apa yang membuat kita berfikiran negatif, perbaiki, dan kembali bergerak maju

  5. Berhenti mengeluh dan menyesal, petik hikmah/pelajaran dari perkara yang kita fikirkan tersebut.

  6. Ingat , nilai dan hargai apa yang kita miliki. Buatlah sebuah jurnal rasa syukur.Catat semua nikmat yang diterima.

  7. Bergeraklah !...bersenam…keluarkan peluh..jangan nak memerap aje !

  8. Sentiasa rasa berani. Perasaan negatif muncul dari rasa takut, sekiranya kita makin takut akan hidup, makin banyak fikiran negatif menguasai diri .

  9. Pandangan positif saja.. Dalam setiap cabaran terdapat keuntungan, dalam setiap keuntungan terdapat cabaran.

  10. Cuba perkara-perkara baru. Katakan “BOLEH’ dan “YA” pada kehidupan kita.Jangan cuba nak pecahkan rekod 8 jahaman di Tanjung Sepat sudaaa…


Sekian leteran pelajaran hari ini. Cikgu Nak membuta tidur
Rehatkan kepala otak minda.





















16 ulasan:

Lana~Bulu berkata...

TQ..cikgu..hee
selamat beradu...
semangat selalu..
info yg sangat baik...

imanshah berkata...

kak ikan..dah coba, tapi asek negatif je..macam amana tu

Abd Razak berkata...

Salam IE...

Ya...saya tak memerap jer..
Setiap hari saya ber'jogging'

:)

Ummi Humaira berkata...

salam .....

ameen ,mudah2an kita mampu buat yg terbaik

Diarihatiku1976 berkata...

bos.. ada gak buat semua tu.. tapi terlalu yakin sehingga sendiri gak yg penatnya...

ikan emas berkata...

lana ,

IE dah selamat beradu...
tidur yg berkualiti gitu !
minda dan badan dah rehat.

Selamat hari baru...

ikan emas berkata...

iman,

dah awak asek fikir boleh ke tak boleh ??

apa ?

sape awek tu ?

mai akak tolong risikkan !!

hehehe

ikan emas berkata...

Ust Raz,

sy pun joging tiap hari..

tapi joging minda...

hari-hari duk senam fikir apa nak buat utk esok !!

ikan emas berkata...

ummi,

amennn...

yg penting kita kena percaya pada diri sendiri !

betulkan ???

ikan emas berkata...

Lina,

sy tau awk boleh buat yg terbaik !




termasuk yg lagi satu tuuuu...

Insyaallah ..doa akan dimakbulkan !

cemomoi berkata...

tima kasih dapat motivasi pepagi ni... la ni maleh tul nak g kija

ikan emas berkata...

MOMOI,

MASIH TERKENA SINDROM RAYA KE ???

APA KATA CARI SUATU 'TARIKAN' KEK TEMPAT KEJE TUUU...MESTI TUAN SEMNGAT NAK PEGI KERJA !!


tarikan yg positif aje tau !

sahromnasrudin berkata...

salam..tahniah..awak dah jadi pakar motivasi sekarang ye??? dah tukar kjer ke????

ikan emas berkata...

ROM,


EH? BARU TAU KE ?

ENTRI NI UNTUK DIRI SENDIRI JGK !

suara berkata...

Tetiba teringat satu lagu tu...

Bila kau fikirkan kau boleh
kau pasti boleh melakukan
bila kau fikirkan ragu-ragu
bla..bla.. tak ingat dah.

ikan emas berkata...

suara,

t.kasih berkunjung ke sini..


MALAYSIA BOLEH !!!