Isnin, 4 Mei 2009

Monolog Celaru - Mai kita Sama-Sama Fikir (1)



1. ”Terima kasih kepada semua pekerja kerana telah menghasilkan sumbangan yang ’luar biasa’”. Ayat nak ambil hatikah ?..Dalam suasana ekonomi tak berapa nak stabil lagi ni,Cuepacs,MTUC ,MEP bertambah agresif mendesak kerajaan melunaskan tuntutan-tuntutan mereka. Sambutan Hari Pekerja di Berlin, Caracas dan beberapa tempat lain tercemar dengan rusuhan. Berbeza di negara kita , plebagai kesatuan dan agensi mengadakan sambutan yang sama dalam suasana yang aman damai.

2. Perkhidmatan awam perlu berubah !! Bila kerajaan bagi bonus 1 bulan ,hebohnya macam nak terlangkup dunia,sedangkan ada pekerja yang dapat hanya RM1,000 sahaja. Tuntutan-tuntutan untuk penambahbaikan beberapa sektor perkhidmatan masih tergantung. PTK yang kononya untuk menilai kompetensi penjawat awam hanya menjadi ’marahan’ .Berapa banyak kekeliruan ,berapa ramai yang teraniaya ,berapa banyak pembaziran ? nak adakan peperiksaan atau kursus PTK walaupun calonnya hanya 1 atau 2 org kosnya tetap sama macam ada 100 atau 1000 calon! Ada pulak yang guna khidmat consultan!..Pelaksanaan untuk penambahbaikan atau memantapkan lagi PTK masih tak dilaksanakan sepenuhnya ! salah siapa ? JPA ? atau kementerian sendiri ?

3. Setiap kali Perhimpunan Agong UMNO pasti ada syor supaya pegawai kerajaan kumpulan Pengurusan dan Profesional dibenarkan bergiat dalam politik. Rasanya biarlah larangan ini dikuatkuasakan lagi.Selama ini pun berapa ramai pegawai yang walaupun dilarang tetapi mereka masih boleh mengikuti perkembangan politik tanah air.. masih boleh kalau nak dicalonkan untuk bertanding. Tidakkah akan wujud ’kuasa’ yang akan disalahgunakan oleh golongan pembuat dasar ini? Nanti asyik sebok berpolitik,mengekori orang parti atau jadi ’barua’ mereka lupa tanggungjawab di pejabat ,dan berapa ramai pula golongan yang tak sealiran fahaman akan menjadi mangsa mereka ? Bagaimana pula kalau bos ini aktif sebagai ahli parti yang bukan menyokong kerajaan?

4. Ekonomi gawat? Lebih 20,000 pekerja terutama dari sektor elektronik dah diberhenti atau pilih VSS..ditambah dengan graduan yang masih banyak menganggur. Nak masuk kerja kerajaan bagi 14 jawatan yang banyak kekosongan tu kena duduk exam pulak...ada yang dah 14 kali tak lulus-lulus ! birokrasi yang memudah atau menyusahkan ?

5. Ada duit abang sayang,tak de duit abang melayang.. inilah yang terjadi kepada pekerja swasta ’pencen’ .Jadi OKB sebab dapat ganjaran dan KWSP yang kadang-kadang mencapai ratusan ribu malah boleh cecah lebih dari itu. Tapi jangkahayat yang panjang,kesihatan yang baik di tambah pula ramai yang mengaku sedara,ajak jadi partner utk bisnes..bukit pun akan jadi gaung! Oleh itu syor pekerja swasta dberi kemudahan pencen ni amat baik..kakitangan awam pula dah diberi peluang sertai skim KWSP ,maka tanpa penerangan yang jelas ,maka beramai-ramai la mereka memilih skim ini.....tergesa-gesa punya pelaksanaan tanpa penerangan yang jelas akhirnya 90 peratus berpaling tadah balik menyertai skim pencen semula.Kepada pekerja swasta disyorkan supaya dibuat pilihan juga satu sistem yang mengabungkan skim KWSP dan skim pencen .Mana mereka nak pilih la, samada skim KWSP aje, pencen sahaja atau pilih kedua-duanya.

6. Doktor punya tenaga luar biasa?..belajar bertahun-tahun untuk berbakti, berusaha menyelamatkan nyawa manusia,memastikan zuriat insan diwarisi..mengubati sakit-sakit yang virusnya tak pernah hilang.Wajarkah mentang-mentang ada kuasa menyerbu ke bilik pemeriksaan? Dah la kerja memerlukan tenaga ,otak dan menghadapi pelbagai karenah.Bukan manusia namanya kalau seorang 'doktor’ boleh tak perlu rehat,tak perlu makan tidur,tak payah beribadat.5 minit merehatkan minda dengan membaca surat khabar itupun nak heboh satu Malaya...Kalau betul la YB Menteri berkenaan nak berkhidmat kepada rakyatnya kena juga la memikirkan profesionalisme dan institusi perubatan ini. Berhati-hati dan berdiplomasi la jika ikhlas nak menegur perkhidmatan kerajaan.Kenapa sampai nak jadikan ia isu nasional?Jangan dicemarkan hanya dengan isu yang remeh ini. Doktor dan pesakit kena sama-sama ada sifat ’sabar’ .

7. Sesekali berkunjung ke wad terharu juga bila lihat kad-kad penghargaan yang dikirim bekas pesakit...Walau hanya 1-2 kad berbanding ribuan bekas pesakit yang dah dirawat itu sudah cukup menggambarkan budi bahasa orang Malaysia !
8. Baru je balik dari mesyuarat..kononnya mesyuarat fasal nak membangunkan minda rakyat..pergi ke pejabat tu..dah laa kuanter tak de orang, tak de la seorang pun staf di situ yg nak menyapa,tak pelawa atau bagi salam..mana tak nye agaknya tak de orang kot..jadi ,tetamu-tetamu ni selamba je redah masuk..betul la tak mersa alam dia orang kat pejabat tu...geli hati pun ada kat sekeliling pejabat tu penuh dengan slogan-slogan kualiti ,budaya kerja cemerlang dan berbagai lagi. Dari bos no. 1 dan staf-stafnya patut pergi kursus kot !

p/s ” Kerajaan dah laksanakan pelbagai dasar dan program yang kesemuanya untuk kepentingan dan kesenangan rakyat. Tak kira siapa pemimpin atau apa slogannya semuanya adalah dengan matlamat yang sama. Pokoknya pekerja,majikan,kerajaan dan rakyat kena sama-sama optimis untuk merealisasikannya. Bukan sekadar pandai mereka atau mewar-warkan slogan sahaja !!

3 ulasan:

ZHARIF berkata...

segala perancangan sudah ada..tinggal masa untuk implementasi dan tindakan sahaja

SELAMAT HARI PEKERJA

panglima_sepat berkata...

bab serbu doktor tu saya nak bg respon sket..
mmg tak patut menteri sernag hendap mcm tu..
cuba tgk anak buah dia sendiri dulu.. betul ke kerja..
mcm ketam nak ajar anak berjalan lurus sedangkan ibu ketam pun senget

Pok Li berkata...

Banyak birokrasi dalam jabatan yang perlu dibuang. Idea-idea baru perlu diperkembangkan. Pemikiran luar kotak perlu dilaksanakan. Supaya KPI tidak dilihat sebagai kuantiti tetapi seharusnya memenuhi kehendak rakyat dan PEKERJA sendiri.