Selasa, 5 Mei 2009

Monolog Celaru - Mai tolong Sama-Sama Fikir (2)

Dah jadi makin celaru,keliru dan jangan jadi makin haru biru...

  • Seorang lagi Menteri dari kaum yg sama,,dah beberapa kali beliau cuba mangail publisiti murahan yang akhirnya menjerat diri. ..membawa media mencari isu yang berat sebelah tanpa menyelidik latar belakang cerita yang sah-sah ’auta’ dari orang macam depa(sensitif kalau kata depa memang sinonim dengan ayat tu) Terpaksa pula YB Timbalan Menteri Pelajaran membetulkan cerita sebenar..Guru diminta mendidik anak-anak ,jangan pula kita pemimpin mengajar mereka berbohong.

  • Wahai YB, benar aduan awam harus diurus dengan telus,adil ,cekap dan sistematik.tanpa ada sebarang birokrasi..Pendedahan aduan pula mestilah dibuat secara bertanggungjawab dan jujur, tambahan pula oleh pemimpin yang kononnya lebih profesional ! akhirnya media juga yang disalahkan... YB bertanggungjawab menjaga pengurusan aduan awam , YB sepatutnya lebih peka ,tidak bertindak melulu semata-mata nak dapat slot dalam tv. jadi apa kata cuba fikirkan perkara atau isu yang lebih relevan.Kenapa tak fikir bagaimana nak membawa pengurusan aduan awam di negara ini ke arah yang lebih professional dan bertaraf dunia! .Sekarang agensi atau saluran untuk menerima aduan dah terlalu banyak tetapi masih banyak aduan yang tidak diurus , masih banyak berlaku pertindihan tugasan.Apa kata syorkan supaya agensi ini disusun atau distukturkan semula supaya pengurusan ini dikendalikan di bawah satu agensi sahaja ..tak kira unit aduan ni di bawah bidang kuasa PBT, kerajaan negeri atau persekutuan.. kenapa tak terfikir nak melebarluaskan cawangan dan pertambahan jawatan bagi agensi ini..sekarang tak semua negeri ada cawangan BPA...atau apa kata kalau agensi ini diurustadbir ala suruhanjaya!

  • Virus dah jadi wabak dunia!!..sekali lagi dah ada virus baru yang dikesan dari Mexico..dah sampai ke 18 negara,dah 898 kes dikesan,dah 27 orang mati,dari benua AS ,eropah sekarang dah sampai ke HK dan Korea pulak...malah dah sampai tahap 6 ..makin dekat dengan kita ni..makin membimbangkan .. 10 tahun dulu negara kita dah jadi terkenal kerana berjaya menamakan Virus Nipah yang dikesan di Bukit Pelandok..hari ni virus yang katanya mula berpunca dari haiwan ni sekali lagi menyerang dunia ! Kenapa kita tak belajar dari tragedi JE dulu? Mesir akan memusnahkan 250,000 warga babi ni walaupun WHO kata tak pasti lagi haiwan ini yang membawa virus. Tak kira apa pun, kita tak suka nak sebut nama virus ni..jadi mai kita sebut Influenza A H1N1 ( ehh bukan Hishamudin 1 dan Najib 1 tau !!! ..itu idea orang yang tak cukup akal ). A-Quran dah jelas menyatakan bahawa haiwan ni pembawa virus ,tapi dek kerana nak jaga tolenransi maka banyaklah lagi ladang-ladang itu dihidupkan semula..dah ada 870 ladang ( itu yang berdaftar – yang ternak belakang rumah ,kat kebun sayur ??) dah beranak pinak lebih 2 juta ..jadi isu yang di Melaka tu boleh selesaikan sekarang ..mana-mana yang cadang nak buat ladang moden ke,guna teknologi canggih ke ,tak payah la layan !!

  • Satu lagi yang nak bagitau..hospital pun kalau ada pesakit datang yang ada ala-ala simptom ni jangan la dok ghairah nak panggil media,panggil tv buat cerita ..akhirnya cerita ni mengusarkan rakyat..Media pun kalau nak cari berita sensasi kena sahihkan dulu,kita pun ada tanggungjawab mengingatkan rakyat bukan menjadikan rakyat dalam kebimbangan lalu timbullah macam-macam cerita rekaan >.

  • Pilihanraya lagi?...tu laa,masa PRU 12 dulu orang di Kota Alam Shah tak kisah pun nak pilih YB mereka walaupun dah sah-sah calon yang dipilih masa tu ’berehat’ di Kamunting. Nah ! dah hampir setahun tetapi yang menjadi ’YB”sebenarnya ialah siisteri dia.,di DUN pula hanya berwakilkan suara rakan-rakan. Sah! Pengundi sendiri yang bodoh menipu diri sendiri konon nak pilih wakil yang boleh mewakili rakyat ,membawa suara rakyat .19 Mei katanya ada pengumuman nak dibuat ..agenda apa pulak ni? Arahan siapa? PR? DAP ? atau PKR? Atau mungkin tangan lain dari BN? Strategi atau psikologi?.Semasa PRU12 dulu kawasan ini dimenangi oleh penghuni Kamunting berkenaan dengan majoriti 7,184 (kira besar jugak laa) .Kenapa terlalu banyak teropong ??Jangan menipu rakyat ,jangan permainkan demokrasi!! Tanggungjawab kita ialah mengisi kemerdekaan melalui demokrasi ini dengan agenda yang lebih berfaedah ..fikir-fikirkan kan !

4 ulasan:

ZHARIF berkata...

Pilihanraya lagi??pening2 banyak sangat Pilihanraya.Kenapa baru sekarang nak bangkitkan isu kat Kota Alam tu kan?

Minang Boy berkata...

pilihanraya.....................k tempat haturaya bertandang

AiNeRzA berkata...

paling x suka kalo kena fikir masalah mcm nih...huhuhuhuhu...(rasa nak lari tanpa henti)

GERTAK SENGET berkata...

ENTAH APA JADI DENGAN PKR,ASYIK LETAK JAWATAN SAJA.BAGI MEREKA PILIHARAYA KECIL CORE BISNES MEREKA.AKTIVITI UTAMA SELAIN MEMECAHBELAH MASYARAKAT.INGGGGGGGGGGGGAT