Khamis, 12 April 2012

Kalau bukan ahli parti boleh juga jadi winnable candidate ke?

Pak Menteri ada mengingatkan kami supaya menjadi seorang yang neutral. Adakah ia bermaksud berkecuali ? Tak juga kot. Tak berparti ? atau tidak partisan ? Mungkin ! Habis tu tak boleh la nak berpolitik ? .Tapi macam mana nak hidup tanpa politik ? Hidup ni kan ke penuh dengan drama politik ?..kat pejabat politik, tengok bola ada politik, nak jadi pengerusi surau pun ada politik, nak masuk tender pun ada politik. Masa belajar kimia dulu pun ada simbol neutral . Bawa kereta ada gear neutral.


Dalam situasi menjelang pilihan raya umum ke 13 kita kena neutral. Tak payah la nak jadi geng kepada mana-mana parti . Tak kira parti mana. Tapi bukan bermakna kita jadi dungu. Bukan bermakna kita tak ambil kisah tentang dunia politik. Neutral bukan bermakna kita tidak berhak menyatakan sokongan dan pendirian kepada mana-mana parti . Neutral bukan bermakna kita setuju dengan strategik anwarism atau taksub dengan mat sabu. Walaupun tak berparti bukan bermakna kita tak tau hak kita sebagai pengundi. Kalaupun kita jadi ahli parti Umno bukan bermakna semua yang pemimpin umno buat tu berkenan di hati kita.

Tidak salah berparti atau menyokong parti politik. Macam-macam cara dan strategik parti nak menarik hati penyokong mereka. Tapi adakah mereka betul-betul mengamalkan konsep berpolitik yang berhemah? Integriti yang tinggi? Tidak tamak kuasa ? mendahulukan rakyat ? Tapi kalau ada yang mengaku berkecuali tu ada pulak sampai tak kisah dunia politik berparti. Di negara ini nak tak hendak kita kena ambil tau dan sesekali kena menyebok juga. Tapi jangan sampai sombong tak bertempat!

Walaupun kita ni non-partisan mana tau kita ni tergolong sebagai winnable candidate ?

































1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Neutral bermakna menolak Pakatan Rakyat dalam apa situasi sekalipun sambil menyokong UMNO