Ahad, 14 Jun 2009

Bersihkah Hati Kita?

Cuba tanya bersihkah hati kita?

Ikan emas nak jadi ustazah ke? Atau nak membebel tak tentu fasal… Leteran ini sekadar tanda ingat mengingatkan. Nak mengingatkan diri sendiri ..harap tak de pulak yang terasa pedasnya.

Bersihnya diri kita bukan sekadar bersih di luar, hati pun perlu dicuci selalu agar besih daripada segala hasad dengki,iri hati,syak wasangka dan berbagai perasaan-perasaan buruk yang lain.

Semua perasaan-perasaan buruk ini datangnya dari nafsu. Nafsu ialah gerakan hati supaya memuaskan keinginan.Semua nafsu berpunca daripada egoisme.Nafsu ammarah merupakan nafsu tahap paling keji dan serendah-rendah darjah nafsu kalau dibincang dalam dunia tasawuf.Tahap ini sentiasa terdedah kepada godaan hawa nafsu dan syaitan.Nafsu ini sentiasa menyuruh manusia melakukan kejahatan samada sedar atau tidak. Prasangka,syak wasangka ,takut dengan bayang-bayang sendiri menyebabkan nafsu ini menguasai.
Dalam bidang personaliti nafsu ini sama dengan Id yang dikatakan oleh Frued.Malah suatu helah projeksi individu ini iaitu mengalihkan kelemahan atau kekurangan mereka kepada individu lain ialah dengan FITNAH !!

Kenapa wujud manusia (kalau boleh dikatakan manusia) yang macam ni.

”Macam mana nak menahan diri daripada orang –orang yang tak bersih hatinya ini? ”

Macam mana nak menjauhkan diri daripada manusia begini.

Apa balasan terhadap orang yang suka memfitnah

Macam mana nak buat atau nak ubat orang yang begini.

Tak tak betapa sakitnya diri ini difitnah oleh orang yang tak bersih hatinya.

FITNAH adalah mengada-adakan sesuatu yang tidak ada atau mengaitkan diri sesaorang dengan sesuatu yang tidak benar. Ia terhasil daripada persepsi atau gambaran dan bukannya berdasarkan realiti.


Rasulullah s.a.w bersabda: Tahukah kamu apa itu memfitnah?

Para sahabat berkata: ”Allah dan Rasulnya lebih mengetahui”. Baginda bersabda: Memfitnah adalah mengatakan sesuatu tentang saudara (Musim) ketika dia tidak ada dan yang dia tidak suka. Ditanya: ”Wahai Rasulullah jika kekurangan itu sungguh ada dalam diri seorang Muslim,maka apa yang harus aku dikatakan?” Baginda menjawab: Jika apa yang dikatakan itu benar,maka itu adalah mengumpat.( riwayat Muslim).

Sifat keji kerana ia berprasangka buruk kepada orang lain. Perasaan itu timbul daripada rasa dengki dan tidak puas hati atas apa yang diperoleh orang lain yang kemudian berakar sehingga menjalar kepada perasaan khianat dan dendam.Ibarat lempar batu sembunyi tangan.

Mulut disuap pisang,
Punggung dikait onah

Mulut satu,lidah bercabang

Tuduhan demi tuduhan kemudian disebar melalui lidah fitnah. Syaitan cukup suka dengan kelakuan buruk ini .Berita buruk dan fitnah cepat merebak.Jadilah tukang fitnah ini rakan syaitan! akhlak keji ini berpunca daripada hati manusia itu sendiri.

”Di dalam rongga anak Adam itu terdapat seketul daging.Sekiranya baik daging itu, baiklah seluruh jasadnya.Sekiranya buruk daging itu, buruklah jasadnya. Ketahuilah, daging itu adalah hati.”

Perbuatan memfitnah ini dah tentu melambangkan rendahnya moral pelaku.Mereka sanggup menghancurkan maruah orang lain.Tak menggunakan akal yang dianugerah tuhan.Inilah akibatnya bila membenarkan nafsu menguasai akal.Iman terhakis dek nafsu.

Firman Allah yang bermaksud: ”Wahai mereka yang beriman,jauhkanlah diri kamu daripada berburuk sangka kerana sesetangahnya boleh menjadi dosa, maka janganlah kamu mencari rahsia orang lain serta memaki hamun kepada orang lain.”

”Berhati-hatilah kamu terhadap hasad dengki kerana ia boleh merosakkan amal kebaikan kamu seperti api memakan sekam.”( Riwayat Muslim)

”Dalam hati –hati mereka ada penyakit,maka Tuhan tambahkan penyakit kepada meraka dan bagi mereka seksaan pedih dengan sebab mereka dustakan” ( Al-Baqarah,ayat 10)

Bagaimana nak mengelakkan diri daripada tergelincir ke lembah keji ini? Untuk mencuci hati,amalkan sifat-sifat mahmudah ini. Bersederhana.Zuhud.Simpan rahsia.Jangan marah-marah. Berani. Pemaaf. Sabar

”Janganlah kamu marah,janganlah kamu berhasad dengki dan janganlah kamu bermasam muka,sebaliknya jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara.” ( Riwayat Bukhori dan Muslim).

Penakiri,futphenonemon,mindashahnon (dh lama sepi?)mungkin blh diskus isu ni dr sudut sufism dan freudism?
p/s : Kolam hidup ikan emas direnangi spesis spt ini..kasihanilah !

15 ulasan:

ZHARIF BADRUL berkata...

salam
sesungguhnya fitnah itu lebih buruk daripada membunuh
dan fitnah itu adalah cheap tactic untuk menjatuhkan pihak lawan.

lagenda berkata...

Salam ziarah......

Kepada yang suka menyebarkan fitnah diharap hentikan lah perbuatan terkutuk itu sebelum anda ditimap musibah......

ikan emas berkata...

Sabar,senyum,sabar,senyum..

HELMIE berkata...

kerana sikap yang terlalu taksub cintakan dunia menyebabkan fitnah,hasad dengki,iri hati dan banyak lagi wujud..Itu semua penyakit hati..Amallah sifat sifat mahmudah supaya kiter semua takterjebak dengan penyakit hati..

ikan emas berkata...

Mie,
t.kasih.Insyaallah

Pak Pelandok berkata...

ide mu memang tip top....

Pak pe3landok senang dan asyik sekali menatapnya........dan sentiasa menanti untuk yang akan datang........

Tapi listkan lah sama blog Pak Pelandok tu...... terima kasih

adik4ever berkata...

kisah manohara jadi sinetron? klik adik4ever.co.cc cepat berita panas ni!

suriakarim berkata...

pcya atau tidak... msia bnafsu mnsia smpurna... jd stiap org msti tau dmn letaknya dan bgmn tok mngawal nye...

ikan emas berkata...

Pak Pelandok,
k, Siap !!!!

adik,
nanti akak tgk yer.

suria,
sentiasa cuba mengawal dari digoda dan tergoda , aww!

The Hobbit Frodo berkata...

Salam Ikan emas .... sememangnya fitnah mampu meruntuhkan sesebuah tamadun... mohon kopi paste dis entry. I'll gv my crdt to ur blog. Arigatooooo ikan !!! xoxoxooxo

ikan emas berkata...

Frodo,
kopi aje le kalau sudi..jgn nak kopi janda dah le.

Den tgk fitnah dlm politik negara ni pun makin jd wabak.

Khon khun kap!!!

HELMIE berkata...

nie ader tips sket untuk kita supaya tak dijangkiti penyakit hati..klik blog addrs didawah tajuk MENJANA KEHEBATAN DIRI DLM PERGAULAN .

http://hshn9.blogspot.com/search?updated-min=2008-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2009-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=25

he..he..srry puan promote blog kat sini..
Saya budak baru belajar klu salah tlg tunjukkan.

ikan emas berkata...

Mie,
tahniah..perkara-perkara yg baik elok sgt disebarkan.Moga mendapat keberkatan.

politikanakminag berkata...

bagi yang berminat.....ada cerita menarik menanti anda di akutokmuda.blogspot.com..........cerita menarik hal pengucapan awam....jangan ketinggalan

scorpio berkata...

sebagai manusia kita tidak pernah terlepas dari hasad dengki org sekeliling.jd berwaspadalah dengan setiap apa yg kita lakukan.ya allah moga kau lindungi kami dari panahan mata durjana org yang dengki...amin ya rabal alamin